Liekens: “Signaal tegen homohaat in Polen”

De kamercommissie Buitenlandse Betrekkingen keurde vandaag een resolutie goed tegen de LGBT-vrije zones in Polen. Goedele Liekens, die het voorstel mee indiende is tevreden: “Het is onaanvaardbaar dat dit gebeurt in een Europees land. We geven een signaal dat dit niet kan en dat we de LGBTQ+-gemeenschap in Polen steunen.”

In Polen nemen regionale en lokale overheden resoluties aan om hun grondgebied uit te roepen tot LGBT-vrije zone. Deelnemers aan gayparades worden aangevallen door extreemrechtse groeperingen. Liekens: “Dit soort zaken zorgt voor haat en wantrouwen tegenover de LGBTQ+-gemeenschap. Het wakkert de intolerantie aan en normaliseert discriminatie.”

De resolutie benadrukt dat elk land in de Europese Unie de waarden van gelijkheid en tolerantie moet respecteren. Dat dit in Polen een probleem is bleek recent nog maar eens. Zo verklaarde de Poolse president Andrzej Duda dat voor hem LGBT schadelijker is dan communisme. Een volksvertegenwoordiger en lid van zijn campagneteam stelde dat “deze mensen niet gelijk zijn aan normale mensen”. Liekens reageert scherp: “Het gaat hier niet om een paar idioten in de marge, maar om de president van een Europees land. Hij bevindt zich alvast niet in de marge, over de rest valt te discussiëren. Dit is onaanvaardbaar. Met deze resolutie geven we een signaal dat dit soort zaken niet kan en dat we de LGBTQ+-gemeenschap in Polen steunen.”