Liekens wil wet voor aanranding en verkrachting aanscherpen

Open Vld-Kamerlid Goedele Liekens dient een wetsvoorstel in dat het Strafwetboek op drie punten aanscherpt in zaken van verkrachting en aanranding. “Het aanranden van persoon ouder dan 16 jaar zonder geweld of bedreiging moet strafbaar worden. Het toedienen van alcohol of drugs moet een verzwarende omstandigheid worden. En ook wanneer het slachtoffer een man is moet de dader vervolgd kunnen worden voor verkrachting”, aldus Liekens.

Het Belgisch strafrecht maakt een onderscheid tussen verkrachting, waarbij penetratie aan te pas komt, en aanranding. De wetgeving voorziet ook in verschillende straffen naargelang de leeftijd van het slachtoffers en het gebruik van geweld of bedreiging. Maar onze wetgeving over verkrachting en aanranding vertoont nog een aantal lacunes.

Liekens: “Het aanranden van een personen ouder dan 16 jaar is niet strafbaar wanneer er geen geweld of bedreiging aan te pas komt. Dat is niet logisch. Het gebeurt immers vaak dat een slachtoffer bij volle bewustzijn en zonder bedreiging wordt aangerand. Bijvoorbeeld omdat het slachtoffer verstijfd is van angst.” Met een wetsvoorstel wil Liekens dit probleem oplossen.

Daarnaast wil het liberale Kamerlid de lijst van verzwarende omstandigheden bij verkrachting en aanranding aanvullen. “Wanneer een dader het slachtoffer drugs, verdovende middelen of drank heeft toegediend om het slachtoffer willoos of minder bewust te maken, dan moet de rechter daar rekening mee kunnen houden en een zwaardere straf kunnen opleggen. Dat is de logica zelve.”

Tot slot wil Liekens het strafwetboek aanpassen zodat ook een vrouw beter kan worden vervolgd voor verkrachting met penetratie van een man. “Enkele jaren geleden werd een vrouw vrijgesproken voor de verkrachting van een man die het verstandelijk vermogen van een zevenjarige had. Dat komt omdat onze wetgeving er eigenlijk van uit gaat dat een verkrachting steeds gepleegd wordt door een man.” Met het voorstel van Liekens zal de definitie van verkrachting worden aangevuld met een bepaling zodat ook deze gevallen voortaan beter kunnen vervolgd worden. De definitie luidt dan: ‘Verkrachting is elke daad van seksuele penetratie van welke aard en met welk middel ook, gepleegd op of met behulp van een persoon die daar niet in toestemt.’