Limburg proeftuin voor liberalisering spoor in regeerakkoord

Limburg proeftuin voor liberalisering spoor in regeerakkoord

Volgens Open VLDers Patrick Dewael en Nele Lijnen zal een (gedeeltelijke) privatisering mogelijkheden bieden om de kwaliteit van ons spooraanbod te verhogen.

Patrick Dewael en Nele Lijnen: “Dit zorgt immers voor een bedrijfsmatige aanpak in een marktomgeving. Deze concurrentie zal de NMBS een wake-up-call geven, zoals de komst van VTM deed met de muffe staatszender die de BRTN was maar ook B-Post en Proximus zijn succesvolle voorbeelden van de liberalisering.  Open VLD wil Limburg als proeftuin voor de liberalisering van het spoor laten inschrijven in het regeerakkoord.

Via het Limburgnet dat Nele Lijnen anderhalf jaar geleden voorlegde aan Sofie Dutordoir, CEO NMBS kunnen er snelle treinen heen en weer rijden tussen Hasselt als centrale hub en de uiterste Limburgse treinhaltes/stations op bestaande spoorlijnen. Vanuit de hub Hasselt zullen er snelle verbindingen zijn met de rest van het land. Ook wordt sporen binnen Limburg een waardig alternatief. Dankzij het hop-on/hop-off principe zal het als een soort bovengronds metronetwerk functioneren.

“Dit lokaal Limburgnet kan in concessie gegevens worden via een tender aan privé-bedrijven. We kijken naar Nederlands Limburg als voorbeeld. In Nederland bestaat de mogelijkheid om regionale concessies uit te schrijven voor het spoor- én busvervoer. Spoorlijnen die de NS – de Nederlands Spoorwegen – te duur vond om te exploiteren, bleken plots toch bijzonder rendabel te kunnen zijn” zegt Nele Lijnen

“Kwaliteitsvol materieel en een klantgericht aanbod zorgden voor een enorme reizigersgroei. In de provincie Limburg leidde dit ertoe dat de NS uiteindelijk zeer ver ging om mee te bieden op lijnen die ze zelf voordien wilden sluiten. In Nederlands Limburg heeft deze ‘privatisering’ tot zeer positieve resultaten geleid voor de reiziger én de belastingbetaler” vult Patrick Dewael aan.

De spoorinfrastructuur blijft in handen van de overheid. Die stelt een mobiliteitsvisie op en schrijft een concessie uit voor het spoor. Private operatoren doen een voorstel op basis van die visie. Voor de reiziger maakt het immers niet uit welke kleur zijn/haar trein of bus heeft of wie ze exploiteert. Wat de reiziger wel wil is een veilig, betrouwbaar, kwaliteitsvol alternatief voor de file tegen een aanvaardbare prijs. Dat is de echte kerntaak van de overheid.

De NMBS is volgens de liberalen wat Limburg betreft gebuisd, ook in tweede zit. Daarom willen ze de regie in handen leggen van Limburg. De vervoersregio Limburg en LRM kunnen hierin een belangrijk rol spelen. Limburg kan dus op korte termijn worden ingezet als proeftuin voor de liberalisering van het spoor. We willen dit dan ook inschrijven in het regeerakkoord.



Schrijf je in op onze nieuwsbrief InschrijvenSchrijf je in op onze nieuwsbrief