Chat with us, powered by LiveChat

Limburgse Noord-Zuidverbinding krijgt twee tunnels en elektrische trambus

Lydia Peeters

Limburgse Noord-Zuidverbinding krijgt twee tunnels en elektrische trambus

Na vijftig jaar is er een doorbraak in het dossier van de Limburgse Noord-Zuidverbinding. De verbinding van het noorden van Limburg tot Hasselt krijgt twee tunnels ter hoogte van de kernen van Houthalen en Helchteren. Er komt ook een elektrische trambus van Pelt tot Hasselt.

Donderdagochtend heeft het laatste politiek overleg over het voorkeursbesluit voor de Noord-Zuidverbinding plaatsgevonden. Dat gebeurde door Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir, gouverneur Jos Lantmeeters en burgemeester van Houthalen-Helchteren Alain Yzermans.
Van de drie alternatieven en twee combinatiealternatieven die eerder overbleven, geniet het doortochttracé ‘Ay’ met tunnels onder de Grote Baan in Houthalen-Helchteren de voorkeur. Ministers Peeters en Demir zullen vrijdag de mededeling over het voorontwerp van voorkeursbesluit van het complexe project op de Vlaamse regering brengen.

De Noord-Zuidverbinding zal de bestaande infrastructuur – N74, N715 en R71 – van Overpelt tot Hasselt volgen. Twee tunnels moeten het doorgaande noord-zuidverkeer uit de kernen van Houthalen en Helchteren houden. Daarnaast moet een sterke OV-as voor een goede oost-westverbinding zorgen, met name om enerzijds Lommel en Pelt, en anderzijds Peer en Hechtel te ontsluiten. Zo zijn er plannen om volgend jaar in de omgeving van de rotonde N73 x N715 in Hechtel een Hoppinpunt aan te leggen.

Voor de Noord-Zuidverbinding is gekozen voor Hoog Openbaar Vervoer met een trambus, die haalbaarder is dan een sneltram en gefaseerd kan uitgevoerd worden. De hoogwaardige verbinding rijdt van Hasselt tot het nieuwe mobiliteitsknooppunt ‘Noord-Limburg’, ter hoogte van het Mariaziekenhuis in Pelt. De verbinding zal grotendeels parallel liggen aan de N74 en wordt voorzien van een eigen bedding. De Noord-Zuid zal ook worden afgestemd met de andere Limburgse mobiliteitsprojecten Spartacus 1 en 2, de tramverbindingen tussen Hasselt en respectievelijk Maastricht en Maasmechelen.



Schrijf je in op onze nieuwsbrief InschrijvenSchrijf je in op onze nieuwsbrief