Marino Keulen pleit voor behoud van minimale dienstverlening bij De Lijn

Vorige week raakte bekend dat de drie vakbonden bij De Lijn de minimale dienstverlening aanvechten bij het Grondwettelijk Hof. Volgens ACOD, ACV en ACLVB is dit een ‘zoveelste aanval op het stakingsrecht’. Marino Keulen, Vlaams Parlementslid voor Open Vld, is teleurgesteld door deze actie. “We hebben de minimale dienstverlening bij De Lijn ingevoerd omdat ontelbare werknemers en schoolkinderen tijdens stakingen op een bus staan te wachten die nooit komt. Het systeem werpt haar vruchten af. Samen met minister Lydia Peeters kiezen we duidelijk de kant van de reiziger. Ik roep haar op om door te zetten”, zegt Keulen.

ACOD, ACV en ACLVB stapten vorige week naar het Grondwettelijk Hof om de minimale dienstverlening tijdens een staking bij De Lijn aan te vechten. Volgens hen kwam dit tot stand zonder overleg met Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).

Vlaams Parlementslid Marino Keulen was tijdens de plenaire vergadering duidelijk: “Werknemers hebben een grondwettelijk recht om te staken alsook om te werken. Daar verandert de minimale dienstverlening niets aan. Met deze actie keren de vakbonden zich echter wel tégen de reiziger. Nochtans heeft De Lijn maar één opdracht: de reiziger van punt A naar punt B vervoeren.”

Zowel parlementslid Keulen als minister Peeters benadrukken dat er dringend iets moest gebeuren. De vakbonden kregen meer dan een jaar lang alle kansen om een eigen voorstel uit te werken rond de minimale dienstverlening. Hun collega’s bij de NMBS hebben dat trouwens wel gedaan. “We hebben de deadline zelfs over de heikele syndicale verkiezingen getild, om het buiten de sfeer van polarisatie en opbod te houden. Maar blijkbaar was er bij de vakbonden de stille hoop dat de continuïteit van de dienstverlening er niet zou komen”, zegt Keulen. “Gelukkig is het systeem ondertussen van kracht en werpt het haar vruchten af. De reizigers zijn daar dankbaar voor.”

Het liberale parlementslid sloot zijn uiteenzetting af met een hoopvolle vaststelling: “Dezelfde drie vakbonden hebben vorig jaar ook geprocedeerd tegen de continuïteit van de dienstverlening bij het spoor. Toen hebben ze bij het Grondwettelijk Hof ongelijk gekregen. Dat is een geruststelling.”