Marino Keulen tevreden dat tegen 2032 alle bruggen automatisch bediend worden

Gisteren kondigde Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters aan dat binnen dit en elf jaar alle beweegbare bruggen en sluizen in Vlaanderen centraal en automatisch bediend zullen worden. Marino Keulen, Vlaams Parlementslid voor Open Vld, reageerde tijdens de plenaire vergadering tevreden: “Beeld u in dat op zondag alle autosnelwegen afgesloten zijn. Tot begin 2020 gold dat voor alle waterwegen, onze blauwe snelwegen. Voor het Albertkanaal pasten we dat ondertussen aan vanuit het idee van de modal shift. Alle andere Vlaamse regio’s worden tussen nu en 2032 onder handen genomen. Zo is er 24/7 vrachtvervoer op het water mogelijk.”

Vanaf 2032 zullen alle beweegbare bruggen en sluizen op het Vlaamse grondgebied automatisch bedienbaar zijn vanuit drie centrale locaties. Hasselt neemt het oosten voor zijn rekening, Evergem het westelijke gebied en Willebroek is verantwoordelijk voor de centrale regio. “Technologie is dé oplossing voor veel problemen, zo ook hier. Dit is fantastisch nieuws met het oog op leefbaarheid, verkeersveiligheid en drukte. Wanneer in de toekomst 7 dagen op 7 en 24 uur op 24 vrachtvervoer via het water kan, zullen steeds meer vrachtwagens de autosnelweg inruilen voor de blauwe snelweg. Het is nu zaak om niet te wachten tot 2032 om dit nobele idee te operationaliseren, maar op korte termijn te werken”, aldus Marino Keulen. “Ook voor de pleziervaartuigen is dit goed nieuws. Deze zijn vooral in de weekends populair en ondervinden dus vrij veel last van de niet-automatisatie.”

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters gaf in haar antwoord uitleg over haar hervormingsplannen: “Dit is een proces dat tien jaar in beslag zal nemen en waar ook een serieus bedrag van 200 miljoen euro mee gemoeid is. Als eerste zullen we de drie bedieningscentrales in Hasselt, Evergem en Willebroek bouwen. Daarnaast hebben we Vlaanderen opgedeeld in vijf prioritaire corridors. Deze bevinden zich rond het Albertkanaal, rond Dessel-Turnhout-Schoten, rond de Leie, rond de Dender en rond Groot-Gent en de Ringvaart. In totaal gaat het over 427 beweegbare bruggen en sluizen.”

Marino Keulen stond tijdens zijn uiteenzetting naast de maatschappelijke winst ook stil bij het economische rendement van dit plan. “Minister Peeters en haar voorgangers investeerden tientallen miljoenen euro’s in het verhogen van de bruggen over onze Vlaamse waterwegen. Binnen dit en ten laatste elf jaar is er op elk moment vrachtvervoer mogelijk. Dat is een enorme meerwaarde.”