Bart Somers

Mandaat

Voorzitter Open Vld-fractie Vlaams Parlement, Vlaams Volksvertegenwoordiger, Burgemeester

Over Bart

Bart Somers is een Vlaamse politicus en lid van de Open Vld-partij, waar hij reeds verschillende functies vervuld heft. Hij is minister-president, partij woordvoerder en gedurende vijf jaar partijvoorzitter geweest. Momenteel is hij fractievoorzitter voor Open Vld in het Vlaams Parlement en voorzitter van de Alde groep in het Comité van de regio’s. Hij is een geboren en getogen Mechelaar. Aan de KU-Leuven heeft hij zijn licentiaat Rechten behaald. Al sinds 2001 is hij fiere burgemeester van de stad Mechelen en zijn Maneblussers. In 2017 won hij de World Mayor Prize voor zijn inzet rond diversiteit, inclusie en vluchtelingenbeleid. In hetzelfde jaar schrijf hij het boek ‘Samenleven. Een hoopvolle strategie tegen IS’, dat vertaalt werd in het Duits in 2018 en daar op de top 20 best verkochte boeken lijst kwam.

Het liberalisme is ontstaan in een stad. De opkomst van politieke en burgerlijke rechten, de burgerij, dit is eigenlijk een typisch stedelijk gebeuren. Als we het populisme willen verslaan, zal het in de eerste plaats in de stad moeten gebeuren.

Mijn 3 afspraken:

1. werken aan een positief samenlevingsmodel