Bart Somers

Mandaat

Minister

Over Bart

Bart Somers is een Vlaamse politicus en lid van de Open Vld-partij, waar hij reeds verschillende functies vervuld heeft. Hij is minister-president, partijwoordvoerder en gedurende vijf jaar partijvoorzitter geweest. Momenteel is hij Vlaams viceminister-president bevoegd voor Samenleven en Binnenlands bestuur. Hij is voorzitter van de Alde groep in het Comité van de regio’s. Hij is een geboren en getogen Mechelaar. Aan de KU-Leuven heeft hij zijn licentiaat Rechten behaald. Van 2001 tot 2019 was hij fiere burgemeester van de stad Mechelen en zijn Maneblussers. In 2017 won hij de World Mayor Prize voor zijn inzet rond diversiteit, inclusie en vluchtelingenbeleid. In hetzelfde jaar schrijf hij het boek ‘Samenleven. Een hoopvolle strategie tegen IS’, dat vertaalt werd in het Duits in 2018 en daar op de top 20 best verkochte boeken lijst kwam.

Het liberalisme is ontstaan in een stad. De opkomst van politieke en burgerlijke rechten, de burgerij, dit is eigenlijk een typisch stedelijk gebeuren. Als we het populisme willen verslaan, zal het in de eerste plaats in de stad moeten gebeuren.