Guy Verhofstadt

Mandaat

Minister van Staat, Europees Parlementslid

Over Guy

Guy is een overtuigd Europeaan. Zijn missie? De Europese Unie grondig hervormen en klaar maken voor de grote uitdagingen van onze 21e eeuw: klimaatverandering, migratie, defensie.

Guy was bijna tien jaar lang premier van ons land. Onder zijn leiderschap maakte België een ethische omslag met onder meer het homehuwelijk en de euthanasie-wet. Ook verlaagde hij de belastingen voor burgers en ondernemers.

Guy is getrouwd met Dominique en papa van Charlotte en Louis.

Guy is een ras-optimist en dus een liberaal die rotsvast gelooft in mensen alle vrijheid geven om zicht te kunnen ontwikkelen en ontplooien..

Drie afspraken Van Guy

1. Een daadkrachtig Europa. We moeten Europa opnieuw ‘handelingsbekwaam maken en haar in staat stellen grote beslissingen te nemen.
  2. Beter verdedigen van onze Europese waarden. Onze Unie is veel meer dan  een interne markt. We zijn ook een Unie van waarden die overal gelden – van Stokholm tot Napels. Die waarden moeten we beter verdedigen.
  3. Een Europees leger en een Europese grens- en kustwacht. Een Europees leger is noodzakelijk om onze collectieve veiligheid te garanderen. Een Europese grens- en kustwacht is cruciaal om het vrij verkeer van personen te vrijwaren

Guy Verhofstadt was Eerste minister van België van 12 juli 1999 tot 20 maart 2008. Hij was vice-Eerste minister en Minister van Begroting in de regering Martens VI, van 1985-1987. Hij was voorzitter van de PVV en oprichter van de VLD in 1992. In 1995 werd Guy Verhofstadt benoemd tot minister van Staat. Hij is de auteur van verschillende boeken, waaronder het veel vertaalde “Verenigde Staten van Europa”.