Sihame El Kaouakibi

Mandaat

Vlaams Volksvertegenwoordiger

Over Sihame

Ik ben geboren in Boom. Dochter van een eerste generatie nieuwe Belgen van Marokkaanse afkomst. Ik behaalde na de lerarenopleiding aan de AP Hogeschool een master in de Onderwijskunde aan de VUB. In 2009 startte ik Let’s Go Urban op, een organisatie dat naschoolse opleidings- en leerprogramma’s aanbiedt voor kinderen en jongeren met een uiteenlopende achtergrond. In 2018 opende LGU het eerste Urban Center op het Kiel in Antwerpen waar wekelijks meer dan duizend jongeren worden ondersteund op persoonlijk-, studie-, werk- en ondernemingsvlak. In 2013 gaf Lannoo mijn boek #Believe uit. Een oproep om het potentieel en talent van de nieuwe generatie aan te spreken. Vandaag, stel ik me voor het eerst kandidaat voor het Vlaams Parlement, 2de plaats Vlaamse lijst Open Vld.

Ik geloof dat ik bij Open Vld kan ijveren voor individuele vrijheid, samen werken en samen leven. All-in, All Together. Samen bouwen aan een maatschappij waarin iedereen mee kan en niemand achterblijft. En dat begint bij niemand uit te sluiten.

Sihame El Kaouakibi komt vanop plaats 2 op de Antwerpse lijst voor het Vlaams-Parlement op voor een all-in economy, een economie waarin IEDEREEN kan floreren. Iedereen mee = beter voor iedereen. Als iedereen meedoet, hoeft er niemand voor een ander op te draaien, maar wordt er dus ook niemand opzijgezet. Zo creëren we meer welvaart. Welvaart waar ook iedereen mee in wordt betrokken. All-In. Niet een beetje. Niet die wel en die niet. All of us.

De mensen die vandaag aan de knoppen draaien, draaien ze te vaak naar dezelfde kant: richting vroeger, richting ‘dat kennen we tenminste’. Zo wordt The Status Quo behouden, en dat is nefast voor onze hele maatschappij. De beslissers zien er niet uit als de burgers. De economie sputtert. Het milieu is het slachtoffer in plaats van de motor van onze welvaart. De drop-out rate van onze grootstadsjongeren in het middelbaar is 1 op 4. De ‘powers that be’ negeren het feit dat niet iedereen gelijk aan de start komt in onze maatschappij en daardoor gaan er heel wat Young Einsteins verloren. Het hoeft niet nog generaties lang te duren om dat allemaal te veranderen. Meer nog: dat mag niet. Time’s up. We kunnen nu ingrijpen en samen gaan voor een “all-in economy”.

Time to shake up The Status Quo.

Mijn afspraken:

1. No more ‘lost Einsteins’, wel een meer integrale aanpak. Een eco-systeem rond elke school waar ook o.a. buurtwerkers, ondernemers, ouders én leerkrachten aan kunnen bijdragen. Zo krijg je onderwijs dat de economie voedt en zorgen we ervoor dat iedereen de finishlijn haalt.
  2. Inzetten op “youth empowerment”. Focussen op de generatie van morgen, zodat zij ons straks kunnen leiden. Als zij ooit zeggen dat het vroeger beter was, gaat het over vandaag.
  3. Glazen plafonds doorbreken. Gelijke rechten. Gelijke lonen. Investeren in vrouwen geeft ons de beste kans om vicieuze cirkels van generatie-armoede, drop-outs en werkloosheid te doorbreken.
  4. Middelen, talent en goesting genoeg, alleen moeten we dat beter inzetten: local changemakers meer zuurstof geven en bestaande initiatieven versterken. Meer opwaartse sociale mobiliteit.

Sihame El Kaouakibi bracht op onze laatste congresdag een bevlogen verhaal over de uitdagingen in het onderwijs en in de economie. “Want geen enkel talent mag verspild worden of verloren gaan”. Herbekijk haar speech hier.