Minder dan 10% van Vlaamse verkeerslichten is uitgerust met rateltikkers

Een rateltikker is een akoestisch signaal aan voetgangerslichten dat er voor zorgt dat blinde en slechtziende personen veilig kunnen oversteken. In 2010 waren er 76 kruispunten op Gewestwegen uitgerust met zo een rateltikker. “Op 4 jaar tijd is er dus bijna een verdubbeling, wat een goede evolutie is. Toch blijft er nog een lange weg te gaan. Minder dan 1 op 10 kruispunten op vaak gevaarlijke Gewestwegen die uitgerust zijn met rateltikkers is gewoon te weinig,” zegt Keulen.

Keulen rekent op de minister om het aantal rateltikkers (of andere hulpsystemen) voor blinden en slechtzienden verder te verhogen. “De minister onderstreepte in zijn antwoord het belang van dergelijke hulpsystemen. In combinatie met andere voorzieningen moeten ze een sterk basisnetwerk creëren voor andersvaliden.”

De cijfers die de minister gaf betreffen oversteekplaatsen op Vlaamse Gewestwegen. Over het aantal verkeerslichten met rateltikkers die in het beheer zijn van steden en gemeenten, kon de minister geen cijfers geven.