Minister Peeters geeft startschot werken aan Viaduct Boorsem E314

Lydia Peeters

Minister Peeters geeft startschot werken aan Viaduct Boorsem E314

Start werfseizoen: “schop in de grond voor één van de grotere werven van 2022”

“Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) start vandaag met de renovatie van het viaduct van de E314 aan de grensovergang in Boorsem”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Ook wordt de snelweg geasfalteerd met geluidsreducerend asfalt tussen het ecoduct Kikbeek en de Nederlandse grens. Dit is één van de grotere werven van 2022 op Vlaamse gewest- en autosnelwegen. Met een stevige investering van 22 miljoen euro zorgen we voor meer verkeersveiligheid, betere en veiligere fietsinfrastructuur en meer rijcomfort voor het gemotoriseerd verkeer. Het gaat bovendien om de opwaardering van de toegangspoort tot Vlaanderen over de Maasvallei. Op een normale werkdag kruisen bijna 60.000 voertuigen het viaduct.”

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters investeert 22 miljoen euro in het renovatieproject. Dit via de middelen uit het relanceplan ‘Vlaamse Veerkracht’.

“Investeringen in onze infrastructuur vormen een belangrijke motor voor onze economie en welvaart, maar we geven zo ook een boost aan de wegenbouwsector. De coronacrisis heeft heel wat uitdagingen blootgelegd, maar heeft ons ook mobiliteitskansen opgeleverd die we moeten benutten. Daarom vernieuwen we hier ook de fietsinfrastructuur, wat moet zorgen voor meer fietsveiligheid en comfort”, duidt minister Peeters.

Renovatie, onderhoud en modernisering.

In Vlaanderen zijn veel bruggen, tunnels en keermuren sterk verouderd waardoor de veiligheid in het gedrang komt. Minister Peeters wil daarom deze legislatuur een grote inhaalbeweging in het herstellen en vervangen ervan maken. Hiervoor werkt de minister met een plan van aanpak 2020-2030 waarvoor deze legislatuur een bedrag van 1,6 miljard euro wordt uitgetrokken om te voorzien in renovatie, onderhoud en modernisering.

Het viaduct in Boorsem ondergaat in haar geheel komende maanden een grondige renovatie, tot op het gewapend beton, en wordt vervolgens volledig opgebouwd met een nieuwe rijweg en fietspaden.

“Er komen ook nieuwe vangrails en leuningen, de trappen krijgen een opknapbeurt. Gelijktijdig krijgt de snelweg een nieuw geluidsreducerend wegdek, over een afstand van 8 kilometer, tussen het ecoduct Kikbeek in Maasmechelen en de Nederlandse grens”, vertelt minister Peeters. “Tussen het complex Maasmechelen en het viaduct komen vangrails. De snelwegparkings worden uitgerust met sanitaire voorzieningen, grote semi-ondergrondse vuilnisbakken en een draadafsluiting.”

Renovatie start richting Nederland

Vanaf vandaag rijdt verkeer over twee versmalde rijstroken in elke rijrichting. Dit blijft zo tot eind 2022. In functie van waar er gewerkt wordt, wijzigt weliswaar de indeling op de weg, maar het principe van versmalde rijstroken en doorsteken blijft.

Eerst komen de rijstroken richting Nederland aan bod. Tot eind maart wordt er gewerkt op de linkerrijstrook en de redresseerstrook. Daarna volgen de rechterrijstrook en het fietspad. Rond de zomer wisselen we van kant en zijn de rijstroken richting Lummen aan de beurt. De volledige renovatie zal iets minder dan een jaar duren.

“Wegenwerken? Graag traag”

“Op een werf zijn mensen aan de slag. We nemen daarom maatregelen voor iedersveiligheid, zowel voor de arbeiders als de weggebruikers”, zegt minister Peeters.

Er wordt ingezet op vooraankondigingen, verkeers- en snelheidsremmende maatregelen en handhaving. Zo wordt de snelheid op de snelweg ter hoogte van de werfzone verlaagd naar 70 km/u. Via een mobiele trajectcontrole en het inzetten van een Lidar superflitspaal zal de politie de naleving ervan controleren.



Schrijf je in op onze nieuwsbrief InschrijvenSchrijf je in op onze nieuwsbrief