Minister Somers & Clubvoorzitter Verhaeghe wonen ‘Geef Racisme de Rode Kaart’-les bij in KTA Brugge

“Geef Racisme de Rode Kaart” is een project van Club Brugge Foundation, de maatschappelijke poot van landskampioen Club Brugge. Het is een kant-en-klaar lessenpakket voor leerlingen van de eerste graad van het middelbaar onderwijs, rond thema’s racisme en diversiteit. Tijdens het schoolbezoek van Minister van Gelijke Kansen Bart Somers, Club Brugge Voorzitter Bart Verhaeghe en Brugs schepen van Onderwijs Ann Soete aan KTA Brugge werd de klas met de 2.000ste deelnemer aan dit project in de kijker gezet.

Ondanks het feit dat de huidige generatie jongeren heel wat communicatief vaardiger is dan voorgaande generaties, blijven ze drempels ondervinden bij het spreken over en optreden tegen racisme en discriminatie in hun omgeving. Ook veel leerkrachten worstelen deze dagen met hoe ze met racisme moeten omgaan op school en hoe ze hun leerlingen alle kansen kunnen geven op een positieve en veilige omgeving, die zo vaak zoek is in de ruimere maatschappij.

Om aan deze oproep te beantwoorden heeft Club Brugge, via zijn maatschappelijke werking van Club Brugge Foundation, het project ‘Geef Racisme De Rode Kaart’ opgestart. In samenwerking met 7 andere Europese topclubs heeft Club Brugge Foundation een uitgewerkt educatief lessenpakket opgesteld rond de thema’s racisme, discriminatie, gelijkheid, diversiteit en LGBTQ+. Het maakt gebruik van de uitstraling en impact van de voetbalclub Club Brugge en zijn spelers om deze thema’s beter bespreekbaar te maken bij jongeren. Deze lessen sluiten naadloos aan binnen de eindtermen ‘burgerschapseducatie’.

Het lessenpakket wordt gratis aangeboden aan alle Vlaamse middelbare scholen, om met hun leerlingen aan deel te nemen. Reeds 21 scholen uit gans Vlaanderen zijn gestart met dit lessenpakket, goed voor 2.000 leerlingen. De klas van het KTA Brugge met de 2.000ste deelnemer aan dit project werd deze middag verrast met een bezoek van Minister van Gelijke Kansen Bart Somers, Club Brugge Voorzitter Bart Verhaeghe en Brugse schepen van Onderwijs Ann Soete die een les kwamen meevolgen.

Dit project wordt in 2021 door Vlaanderen financieel ondersteund en erkend als een kwalitatief project dat bijdraagt aan een gedeelde en inclusieve samenleving waaraan elke burger actief bijdraagt.

Minister van Gelijke Kansen Bart Somers:
“Voetbal is de belangrijkste bijzaak van het leven en clubs hebben dan ook een serieuze impact. Dat een toonaangevende en invloedrijke voetbalclub als Club Brugge dit lessenpakket heeft uitgewerkt, kan ik alleen maar toejuichen. Als we een Vlaanderen willen met meer gelijke kansen, dan zijn projecten zoals dit echt belangrijk. Onze jongeren zijn de toekomst. Dat ook leerkrachten dit lessenpakket ondertussen massaal hebben aangevraagd is bijzonder hoopgevend.  We winnen allemaal bij een Vlaanderen met meer gelijke kansen.”