Mobiliteitsbudget biedt werknemers en -gevers meer mobiliteitsvrijheid

Het mobiliteitsbudget is vandaag goedgekeurd in de commissie sociale zaken. Deze maatregel biedt werkgevers en werknemers de mogelijkheid om hun mobiliteit flexibel in te richten. “Het zijn stappen richting een duurzame mobiliteit, een gezonder leefmilieu en minder file”, legt initiatiefnemer Egbert Lachaert uit.

Een werknemer met een bedrijfswagen of wie daarvoor in aanmerking komt, kan jaarlijks een budget ter beschikking krijgen. Dit mobiliteitsbudget stemt overeen met de totale kost van hun bedrijfswagen. “We moeten multimodaliteit in mobiliteit gaan stimuleren. Met het mobiliteitsbudget kunnen werknemers er bijvoorbeeld voor kiezen om hun wagen om te ruilen voor een kleiner en milieuvriendelijker model. De rest van het budget kunnen ze dan besteden aan een elektrische fiets, een abonnement op het openbaar vervoer enzovoort. Ze kunnen ook de wagen links laten liggen, wat op termijn positief is voor een een beter leefmilieu”, verduidelijkt Lachaert.

Lachaert werkte samen met zijn collega’s in de Kamer en de regering aan dit mobiliteitsbudget. Vorige week zette de Kamercommissie Financiën het licht op groen voor het wetsontwerp van Maggie De Block en Alexander De Croo. Vandaag deed de commissie Sociale Zaken hetzelfde.

Switch:

De werknemer kan ook huisvestingskosten dekken met het mobiliteitsbudget, als die dichter bij het werk gaat wonen. Lachaert: “Dit budget moet zorgen voor een switch in hoe we mobiliteit zien. Niet één vervoersmiddel , zoals de wagen, moet centraal staan, maar een mix van mobiliteitsmiddelen: daar ligt de toekomst. Minder wagens op de baan, meer keuzevrijheid.”

Uitbetaling aan beperkt tarief:

Wie bijvoorbeeld een weekendje naar zee wil gaan, kan met zijn mobiliteitsbudget een treinticket voor heel het gezin kopen. “Als dan nog geld overblijft, wordt dat uitbetaald. Daarop hoeft de werknemer wel 38,07% sociale bijdragen te betalen”, stelt minister van Financiën Alexander De Croo. Samen met de cash-for-carregeling biedt dit werknemers-en gevers de vrijheid om hun mobiliteit in te delen.

Om recht te hebben op een mobiliteitsbudget moet men voldoen aan enkele voorwaarden. “Werkgevers moeten een bedrijfswagenbeleid hebben gedurende minstens 36 maanden. Hierop bestaat een uitzondering voor startende ondernemingen. Werknemers langs hun kant moeten minstens 12 maanden over een wagen beschikt hebben of in aanmerking komen. Ik ben ervan overtuigd dat dit zowel voor de werkgevers als voor de werknemers een enorme stap vooruit is”, zegt minister van Sociale Zaken Maggie De Block.

Lange termijn:

Met Open Vld pleiten we er voor om het mobiliteitsbudget op termijn uit te breiden naar alle werknemers. “Ook wie vandaag niet over een bedrijfswagen beschikt, zal dan kunnen kiezen voor een vergoeding, treinabonnement, fiets of een combinatie van verschillende zaken. Daar zetten wij volop op in”, besluiten de drie liberalen.