Chat with us, powered by LiveChat

“Nood aan Vlaams kenniscentrum tegen pesten om scholen te helpen”

“Nood aan Vlaams kenniscentrum tegen pesten om scholen te helpen”

Na de tragische dood van een 13-jarige scholier die zelfmoord pleegde na pesterijen, duikt opnieuw een pestfilmpje op. Vlaams Volksvertegenwoordiger Freya Saeys vroeg in het parlement aan minister Vandeurzen om een Vlaams Kenniscentrum tegen (cyber-)pesten op te richten.  “Het bestrijden van pesten is een gedeelde verantwoordelijkheid van onderwijs en welzijn.  Er zijn initiatieven genomen, maar er is duidelijk nood aan meer”, zegt Freya Saeys. In zijn reactie beloofde de minister de zaak te bespreken met de minister van onderwijs.

Cijfers van de Vlaamse Onderwijsraad schetsen een onthullend beeld over pesten. 27,6% van de Vlaamse jongeren en 33,1% van de meisjes werd de afgelopen 6 maanden minstens één keer het slachtoffer van pesten. “We weten reeds lang dat pesten een enorm impact heeft op het psychisch welzijn van kinderen en jongeren en dat het in extreme gevallen kan leiden tot zelfmoord, vandaar dat meer initiatieven noodzakelijk zijn”, aldus Saeys.

Scholen missen knowhow

18 professoren pleitten in een open brief voor een Vlaams Kenniscentrum tegen (cyber-) pesten. “Volgens deze professoren is het beleid van scholen vaak gewoon windowdressing. Veel kinderen worden aan hun lot overgelaten en vaak bestaat de oplossing voor pesten op school er trouwens in dat het kind van school verandert, niet dat er geremedieerd wordt aan het pesten zelf”, zegt Saeys.

Ze vroeg daarom in de commissie Welzijn van het Vlaams Parlement aan minister Vandeurzen om de oprichting van zo een kenniscentrum te overwegen.  “Scholen zijn vragende partij om meer ondersteuning te krijgen om het probleem van pesten aan te pakken. Een Vlaams kenniscentrum zou daartoe een goed middel kunnen zijn,” zegt Saeys. De minister kondigde alvast aan om in overleg te treden met zijn onderwijscollega.  



Schrijf je in op onze nieuwsbrief InschrijvenSchrijf je in op onze nieuwsbrief