Open Vld herlanceert LGBTQIA+-netwerk OUT of the Blue

Out of the blue

Open Vld herlanceert LGBTQIA+-netwerk OUT of the Blue

Open Vld staat al jaar en dag in de bres voor de regenbooggemeenschap en blijft strijden voor een gelijkwaardige behandeling van iedereen. Wat je seksuele voorkeur of genderidentiteit ook is, in onze samenleving mag je je voelen hoe je wil. Daarom starten we ons LGBTQIA+-netwerk OUT of the Blue opnieuw op, met Senaatsvoorzitter en Vlaams Volksvertegenwoordiger Stephanie D’Hose als voorzitter.

België is internationaal een voortrekker voor gelijke rechten voor de regenbooggemeenschap, maar de strijd is verre van gestreden. Polen en Hongarije geven met hun zogenaamde “LGBT-vrije zones” alvast een voorbeeld van hoe het niet moet. Voor de wet zijn de meeste ongelijkheden weggewerkt, al kan het nog steeds beter. De discussie over het toevoegen van een x aan de traditionele m/v op uw paspoort is een voorbeeld van mogelijke vooruitgang.

Maar vooral moet de maatschappelijke aanvaarding nog groeien. Verhalen over fysieke en verbale aanvallen zijn allesbehalve uitzonderlijk. Mensen uit de LGBTQIA+-gemeenschap stuiten nog elke dag op onbegrip en zelfs haat.

Daarom wil OUT of the Blue een netwerk uitbouwen waar activiteiten georganiseerd worden, leden elkaar kunnen ontmoeten en informatie gedeeld wordt over het beleid. Open Vld blijft parlementaire initiatieven nemen voor de gelijkheid, we moeten dat tonen aan de gemeenschap en met hen samenwerken rond de thema’s die voor hen prioritair zijn. Daarnaast zullen we lezingen organiseren, online campagnes opzetten en deelnemen aan evenementen als de Belgian en Antwerp Pride.

Stephanie D’Hose, die de voorzitter wordt van het netwerk, volgt al langer het dossier Gelijke Kansen op. Recent diende ze nog een resolutie in voor een anoniem meldpunt voor homofoob geweld in de Senaat, klaagt consequent misstanden aan in het Vlaams Parlement en ook lokaal blijft ze een voortrekker voor gelijke rechten.

“De regenbooggemeenschap ligt mij erg nauw aan het hart,” zegt ze. “Als liberalen vinden we gelijkheid voor iedereen de logica zelve, en toch zijn die rechten nog niet verworven. We moeten hard blijven werken, en ik ben blij dat ik met Open Vld de kans krijg om de gemeenschap dichter te betrekken bij ons beleid.”