Open Vld maakt werk van sluitende oplossing voor verzekering bij scheuren huis

Iedereen heeft een woonverzekering. Het bedrag is voor de gezinnen telkens een grote hap uit het gezinsbudget maar die verzekering is er wel om zekerheid en gemoedsrust te geven. “Wanneer je huis wegzakt en scheurt door structurele droogte en de inkrimping van grondlagen moet je ook kunnen rekenen op die zekerheid, op die verzekering”, zegt Kamerlid Jasper Pillen (Open Vld) in de Kamer. Daar meldt Staatssecretaris De Bleeker dat ze op korte termijn met een oplossing komt.

Als je dak wegvliegt bij een storm, als je kelder onder water loopt, dan kan je rekenen op een vergoeding door de verzekering. “Dat moet een zekerheid zijn. Wanneer je huis wegzakt en scheurt door structurele droogte en de inkrimping van grondlagen moet je ook kunnen rekenen op die zekerheid, op die verzekering”, stelt Pillen.

En dat fenomeen van inkrimping, als gevolg van droogte, steekt op verschillende plaatsen de kop op. Bijvoorbeeld in Zuid-West-Vlaanderen. Het is de verwachting dat het fenomeen, door de klimaatverandering, nog meer zal voorkomen. Verzekeringsmaatschappijen betwisten dat zij moeten tussenkomen in dit specifieke geval van inkrimping. “Het standpunt van onze Open Vld fractie is duidelijk: wie met deze schade te maken kreeg in het verleden of krijgt in de toekomst, moet vergoed worden. En we willen snel een oplossing, maar ze moet wel goed in elkaar steken. De regeling moet solide en duurzaam zijn. Ze moet getoetst worden door de Raad van State en in overleg met dit parlement en met de verzekeringssector tot stand komen”, aldus het liberale Kamerlid.

Rechtszeker

De boodschap is duidelijk: we moeten een oplossing vinden. Voor de mensen die nu door dit fenomeen getroffen zijn maar ook voor de toekomstige schadedossiers. “Er wordt hard gewerkt, binnen de Regering en binnen dit parlement, om tot een billijke én rechtszekere oplossing te komen. Niemand is gebaat met een wet die later wordt terugggeloten door de Grondwettelijk Hof”, zegt Pillen. Staatssecretaris De Bleeker stelt dat ze aanstaande maandag nogmaals samen rond de tafel zitten met de verzekeringssector, kabinet Dermagne en de gewesten om een eerste voorstel van Assuralia te bespreken. “Mensen hebben recht op een duurzame oplossing, maar het kan niet de bedoeling te zijn om nu rechtsonzekerheid te gaan creëren”, besluit Pillen.