Open Vld verlaagt btw-tarief voor kattensterilisatie

Momenteel is het in België verplicht om uw huiskat steriliseren. Die wetgeving kwam er om de overpopulatie aan katten tegen te gaan. Het wetsvoorstel van Open Vld dat het btw-tarief op sterilisatie verlaagt, is zonet goedgekeurd in de commissie Financiën. “Met deze btw-verlaging van 21 naar 6% op de sterilisatie willen we eigenaars nog meer stimuleren om dit te doen tegen een betaalbare prijs. We merken dat de operatie bij de dierenarts voor veel mensen nog te duur is, waardoor elk jaar opnieuw veel kittens in asielen terechtkomen”, zeggen liberale Kamerleden Luk Van Biesen en Dirk Van Mechelen.

Op 1 april 2018 is de sterilisatieplicht in ons land uitgebreid. Vanaf die datum moet elke kat, voor de leeftijd van 5 maanden oud gesteriliseerd worden. “Elke kat kan tot tweemaal per jaar een zestal kittens op de wereld zetten. Als je de rekensom maakt, merk je dat deze maatregel zeker nodig was”, stelt Van Mechelen. Er geldt een uitzondering voor katten die verkocht worden aan een kweker of katten die worden geëxporteerd.

Ondanks de maatregel merken we op het terrein dat de dierenasielen worden overspoeld met kleine poesjes. “Elk jaar vanaf de lente beginnen de asielen vol te lopen met gedumpte, gevonden of afgestane kittens. Dit zorgt voor een overpopulatie in de asielen en helaas moet ook een groot deel van deze katjes worden ingeslapen omdat er gewoon te veel zijn”, zegt Van Biesen. Een groot deel komt niet in een asiel terecht en leeft als zwerfkat. Volgens dierenrechtenorganisatie Gaia hebben al 230 gemeenten hebben een sterilisatiebeleid voor zwerfkatten om op die manier overpopulatie aan te pakken. De dierenrechtenorganisatie was dan ook al lange tijd vragende partij om deze btw-verlaging door te voeren en verzamelden hier 50 000 handtekeningen voor.

Veel mensen halen de hoge kost aan als argument om de sterilisatie niet uit voeren. “Door de btw-verlaging willen we mensen verder aanmoedigen om hun huiskat te steriliseren door de dierenarts. De prijs van de ingreep zal zakken zodat het voor mensen betaalbaar blijft om de operatie te betalen voor hun kat”, besluiten Van Biesen en Van Mechelen. Het wetsvoorstel is zonet goedgekeurd in de commissie Financiën en zal morgen op de agenda van de laatste plenaire zitting van legislatuur ter goedkeuring worden voorgelegd.