Open Vld: “Voer boetes in voor fraude bij coronasteun”

Open Vld pleit er in het Vlaams Parlement voor om fraude bij coronasteun harder aan te pakken door een administratieve boete in te voeren en meer te controleren. Dat vroeg Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde vandaag tijdens het vragenuurtje aan minister van Economie Hilde Crevits. Ze gaf aan een dergelijke boete te overwegen.

Uit cijfers van databedrijf Graydon blijkt dat 44.000 bedrijven de voorbije maanden een andere bedrijfsactiviteit opgaven. Daardoor konden ze een coronapremie aanvragen. Tussen die bedrijven bevinden zich ook 6.353 ‘spookbedrijven’, die al jaren geen echte bedrijfsactiviteiten meer uitoefenen.

Volgens Vlaams volksvertegenwoordiger Maurits Vande Reyde (Open Vld) ligt de pakkans te laag en zijn er geen echte boetes: “Het is schandelijk dat er bedrijven en mensen zijn die deze crisis misbruiken voor financieel gewin. Dat is een kaakslag voor iedereen die de steun broodnodig heeft om te overleven. Het systeem kent té veel mazen om door te glippen. Als er misbruik wordt vastgesteld, moet de gegeven steun op dit moment enkel teruggegeven worden. Er is geen boete. Dan is de verleiding tot misbruik natuurlijk groter.”

Minister Crevits antwoordde dat ze een dergelijke boete zal overwegen. “Gelukkig is dit maar een kleine hardnekkige groep. De overgrote meerderheid is ter goeder trouw en heeft de steun echt nodig. Net daarom moeten we strenger optreden tegen misbruik”, besluit Vande Reyde.