OPINIE : Er zit meer in het station dan je denkt

Als het van de NMBS afhangt zullen tegen het einde van dit jaar de loketten sluiten in 44 stations. De afgelopen jaren is de verkoop van treintickets aan het loket gekelderd. Een spoorwegbediende die een ganse dag achter het loket zit te wachten om enkele tickets per dag te verkopen: dat is gewoon niet meer van deze tijd. De beslissing van de NMBS is dus zeker niet onlogisch. Uiteraard heeft deze beslissing ook kwalijke gevolgen. Wie digitaal niet mee is zal moeilijker het juiste (goedkope) ticket kunnen vinden, de sociale controle vermindert, wachtzalen en toiletten worden moeilijker toegankelijk. Hieraan kan een Treinpunt tegemoet komen.

Een station anno 2021 is meer dan een opstapplaats voor de trein en een loket waar je een ticket kan kopen. Een station is een multimodaal knooppunt. Een plaats waar mensen elkaar ontmoeten. Waar reizigers van de fiets op de trein stappen, of van de trein in de wagen, de bus, de tram… Multimodaliteit: daar gaan we in de toekomst naartoe. De positie van de stations in die multimodaliteit is niet weg te denken. Een treinstation is een plaats vol dynamiek, vol opportuniteiten. Opportuniteiten die in veel kleinere stations absoluut (nog) niet worden aangegrepen.

Als we een debat voeren over het verminderen van de dienstverlening aan reizigers, dan zitten we op een fundamenteel verkeerd spoor. De vraag die we ons moeten stellen is hoe we van het station een bruisend knooppunt kunnen maken waar je óók op de trein kan stappen en een ticket kopen. De voorgestelde sluiting van de loketten is dan ook hét moment om het potentieel van onze stationsgebouwen maximaal te benutten.

Welke ondernemer is niet geïnteresseerd in een goedgelegen locatie waar dagelijks honderden, of zelfs duizenden mensen op- en afstappen, waar ze wachten op de trein of bus? En dus tijd hebben om wat budget te besteden. Waarom zouden zelfstandige ondernemers geen treintickets kunnen verkopen, net zoals ze dat vandaag al buskaartjes, postzegels en producten van de Nationale Loterij verkopen? Ik zie bijzonder veel opportuniteiten in die Treinpunten.

Stations zijn meer dan een gebouw naast een perron. Het zijn plaatsen van dienstverlening aan de reiziger (toiletten, wachtruimte), ontmoeting en creativiteit. Met een beetje creativiteit is veel mogelijk. Zou het bijvoorbeeld niet fijn zijn als je ’s morgens je vuile was kon afgeven voor je op de trein stapt, om dan ’s avonds met frisgewassen en gestreken kledij terug naar huis te rijden? Een wasserij in het station, waar je ook treintickets kan kopen? Waarom ook niet? Of een maaltijd kan afhalen na een lange werkdag terwijl je je abonnement verlengt? Of terwijl je op de trein stapt, je fiets laten herstellen?

Ik roep de NMBS dan ook op om af te stappen van de simpele besparingslogica en te onderzoeken hoe we het potentieel van onze stations zo maximaal mogelijk kunnen benutten. Dat is goed voor de reiziger, maar ook voor de NMBS als partner in de mobiliteit van morgen.