Parlementslid Freya Saeys pleit voor campagne om mensen te motiveren bij hun vakantieplanning rekening te houden met de vaccinatieplanning

De drang om te reizen is groot. Het Agentschap Zorg en Gezondheid riep afgelopen week echter op om toch voorzichtig te zijn wanneer je je vakantie vastlegt. Freya Saeys, Vlaams Parlementslid voor Open Vld, ondersteunt deze oproep maar vroeg zich tijdens de plenaire vergadering wel af of dit voldoende is. “De meeste mensen zullen een eerste of tweede vaccinatie krijgen in juni of juli. Het is dus goed mogelijk dat dit samenvalt met een eventuele vakantie. Dat moeten we absoluut vermijden. Als te veel mensen daardoor niet ingaan op hun uitnodiging of hun vaccinatiedatum massaal verplaatsen, kan het zijn dat onze vaccinatiecentra het nog maar moeilijk georganiseerd krijgen. Het is dus heel belangrijk dat we mensen aansporen om daar rekening mee te houden wanneer ze hun reis plannen”, zegt Freya Saeys.

Velen onder ons willen maar wat graag op reis de komende maanden. Dat is ook zeer begrijpelijk, nu we al meer dan een jaar met strikte beperkingen leven. Tegelijkertijd heerst er nog heel wat onzekerheid over de manier waarop we gaan kunnen reizen en naar waar. Reisbureaus proberen mensen dan ook warm te maken door hen de mogelijkheid te geven om hun reisplannen dertig dagen voor afreisdatum nog om te boeken of naar een andere bestemming te verzetten.

Vlaams Parlementslid Freya Saeys vraagt zich nu af welke concrete acties de Vlaamse Regering zal nemen om mensen te motiveren bij hun vakantieplanning rekening te houden met de vaccinatieplanning. “Je eerst laten vaccineren en dan je reis inplannen, heeft mijn voorkeur. Voor veel mensen is dat echter niet zo evident. Mensen plannen hun vakantie nu eenmaal graag op voorhand in omdat ze rekening moeten houden met werk, kinderen, enzovoorts. Tegelijkertijd moeten er per gezin vaak meerdere mensen worden gevaccineerd; al dan niet op een andere datum. Ook zitten velen onder hen met de onzekerheid: ‘Loop ik tijdens mijn vakantie mijn uitnodiging niet mis?’”, aldus Saeys.

“Daarnaast zijn de intervallen tussen de eerste en de tweede prik bij elk vaccin verschillend. Bij het BioNTech-Pfizervaccin zit er vijf weken tussen, bij het AstraZenecavaccin rekenen ze twaalf weken aan en bij het Johnson & Johnsonvaccin is maar één prik nodig. Gezinsleden worden echter niet altijd met éénzelfde vaccin ingeënt. Dat zorgt opnieuw voor onduidelijkheid. Vooral bij de mensen die nu gevaccineerd worden, bijvoorbeeld met AstraZeneca, stelt zich een probleem. Als je met de datum van hun tweede inenting gaat spelen, dreig je boven die twaalf weken uit te komen”, zegt Saeys. “Een duidelijke campagne hierover is dus welkom.”

Vlaams minister van Welzijn Wouter Beke gaf in zijn antwoord deels gehoor aan de oproep van parlementslid Saeys: “Het lijkt me logisch dat mensen die nog geen vakantie gepland hebben, rekening houden met het vaccinatieschema. Eerst vaccineren, dan vakantieneren. Ik heb een paar weken geleden gezegd dat het mijn volste ambitie is om iedereen tegen 11 juli een eerste keer gevaccineerd te hebben. Waarom? 12 juli is het begin van het bouwverlof en voor het overgrote deel van de Vlamingen het begin van hun vakantie. Daarom moeten we er alles aan doen om tegen dan zoveel mogelijk Vlamingen ingeënt te hebben. Dat is onze ambitie en die moeten we ook kunnen waarmaken. Dan vertrekken de mensen met een geruster gemoed op vakantie.”