Parlementslid Freya Saeys: “Vaccineer de 12 tot 15-jarigen zo snel mogelijk”

De deltavariant is nu al goed voor +-50% van alle besmettingen. Om een grote piek in besmettingen te vermijden is een snelle vaccinatie heel belangrijk. Dat zei Freya Saeys, Vlaams Parlementslid voor Open Vld, tijdens de plenaire vergadering: “Heel wat 16 tot
18-jarigen hebben hun eerste prik al gehad. Nu is het aan de 12 tot 15-jarigen. Ik pleit ervoor om deze groep zo snel mogelijk uit te nodigen en in te enten. Zo hebben we in september een zo normaal mogelijke start van het nieuwe schooljaar. Spijtig genoeg spuit bevoegd minister Beke mist over de tijdslijn. In de pers spreekt hij over uitnodigingen die de komende weken worden uitgestuurd en eerste prikken die in de week van 19 juli worden gezet. In het parlement heeft hij het daarentegen over uitnodigingen die in de week van 19 juli worden uitgestuurd. Ik roep de minister op om duidelijk te zijn.”

Vlaanderen doet het goed. De Vlamingen laten zich massaal vaccineren. Dat geldt ook voor onze jongeren. We zien via QVAX dat heel wat 16 tot 18-jarigen al een eerste prik hebben gekregen. Deze week richten we ons vooral op tweede prikken toedienen, maar de 12 tot 15-jarigen moeten ook nog aan bod komen. De risico’s voor deze groep om zwaar ziek te worden van een coronabesmetting zijn relatief klein. Toch is het heel belangrijk om hen wel te vaccineren, net om een zo hoog mogelijke vaccinatiegraad in onze totale bevolking te bekomen. Hoe meer mensen er gevaccineerd zijn, hoe minder het virus en zijn varianten binnen de bevolking circuleren en hoe minder kwetsbare mensen nog besmet worden.

Vandaag besliste de Interministeriële Conferentie (IMC) om het Pfizer-vaccin ook toe te dienen aan de 12 tot 15-jarigen. Vlaams Parlementslid Freya Saeys: “Dit is een goede zaak. Het is belangrijk dat we deze groep snel vaccineren. Bevoegd minister Beke stuurt echter tegenstrijdige berichten de wereld in over de tijdslijn.”

In de pers zegt de minister: “In Vlaanderen zullen alle 12 tot 15-jarigen de komende weken worden uitgenodigd. De eerste prikken worden wellicht in de week van 19 juli gezet.” In het parlement zegt hij daarentegen: “Wij zullen waarschijnlijk over twee weken, in de week van 19 juli, de eerste uitnodigingen uitsturen.”

Freya Saeys: “Ik roep de minister op om helderheid te scheppen, want onduidelijkheid is nefast in onze vaccinatiestrategie. En vaccineren is ons belangrijkste wapen tegen het coronavirus.”