Parlementslid Freya Saeys vraagt duidelijkheid over het inkorten van de wachttermijn voor de tweede AstraZeneca-prik van 12 naar 8 weken

Als het van Frank Vandenbroucke, federaal minister van Volksgezondheid, afhangt wordt de wachttijd voor het tweede vaccin van AstraZeneca voor iedereen vervroegd van 12 naar 8 weken. Dit op voorwaarde dat we volgende week de beloofde 700.000 dosissen ontvangen. Freya Saeys, Vlaams Parlementslid voor Open Vld, vroeg minister Beke tijdens de plenaire vergadering om hierover zo snel mogelijk duidelijkheid te geven aan de bevolking. “Ik denk dat een inkorting van de wachttermijn een goede zaak zou zijn. Veel mensen die hun eerste AstraZeneca-prik voor 31 mei kregen, zijn toch wat gefrustreerd omdat zij een wachttijd van 12 weken hebben. Dit in tegenstelling tot 8 weken voor mensen die na die datum hun eerste vaccin kregen”, aldus Saeys.

Net voor of net na 31 mei uw eerste AstraZeneca-dosis gekregen? Het maakt maar liefst vier weken verschil voor uw tweede prik. Als er volgende week voldoende vaccins toekomen, kan dit rechtgezet worden. De praktische uitwerking hiervan is echter een ander paar mouwen. Iedereen die zijn dosis vroeger wil krijgen, zal namelijk opnieuw ingepland moeten worden. Dat kan wel eens technische problemen geven. Om dat te voorkomen stelde minister Vandenbroucke voor dat mensen die hun tweede prik na 8 weken in plaats van 12 weken willen krijgen, zich via QVAX registreren.

Vlaams Parlementslid Freya Saeys ondersteunt het pleidooi van minister Vandenbroucke: “De deltavariant (of Britse variant) is in opmars. Het is dan ook belangrijk dat kwetsbare mensen – ouderen en risicopatiënten – zo snel mogelijk volledig gevaccineerd zijn. Jonge mensen die nu een vaccin van Moderna of Pfizer krijgen zullen sneller hun tweede dosis in de arm hebben dan oudere mensen die 12 weken moeten wachten op hun tweede AstraZeneca-prik. Zodra er voldoende vaccins zijn en we dit kunnen rechttrekken, moeten we dat dan ook doen. Veel mensen staan immers te springen om hun tweede dosis vervroegd te krijgen en willen weten wanneer ze zich via QVAX kunnen aanmelden.”

Vlaams minister van Welzijn Wouter Beke gaf in zijn antwoord gehoor aan de oproep van parlementslid Saeys: “Ik deel uw bezorgdheid en ambitie. We werken al enige tijd aan een tool om, wanneer de leveringen het ons mogelijk maken, de termijn voor iedereen die nu nog op 12 weken staat naar 8 weken te brengen. Die tool is intussen ontwikkeld. We zijn dus voorbereid. QVAX zal volgende week klaarstaan op het moment dat de gevraagde 700.000 vaccins hopelijk binnenkomen. Het zal evenwel geen verplichting zijn om je te registreren voor een vroegere prik. Mensen die ondertussen een vakantie hebben gepland en zich georganiseerd hebben op 12 weken moeten geen actie ondernemen.”