Parlementslid Keulen pleit voor heropstart grensoverschrijdend busvervoer

Eén van de coronamaatregelen bij vervoersmaatschappij De Lijn is het inperken van grensoverschrijdende busverbindingen tot de laatste bushalte voor de grens of het niet bedienen van de haltes op Nederlands grondgebied. Vlaams Parlementslid Marino Keulen kaartte vandaag in de commissie Mobiliteit aan dat deze lijnen regelmatig gebruikt worden door grensarbeiders, maar ook door leerlingen die over de grens naar school gaan. “In Nederland openden de basisscholen opnieuw op 11 mei en vanaf morgen, 15 mei, stellen de meeste Vlaamse scholen hun deuren terug open. Het is dan ook cruciaal dat leerlingen die over de grens naar school gaan, ook effectief op school kunnen geraken met de bus. Nu zijn ze aangewezen op autogebruik. Wanneer dit geen optie is hebben zij gewoon pech. Dat kan niet”, zegt Keulen.

Het sluiten van onze grenzen met Nederland heeft als concreet gevolg dat vervoersmaatschappij De Lijn op vandaag geen grensoverschrijdend busvervoer organiseert. Nu de economie opnieuw opstart en de scholen terug opengaan, stellen grensgemeentes steeds meer de vraag om dit toch opnieuw op te starten. Ook Open Vld-parlementslid en burgemeester van Lanaken Marino Keulen pleitte hier vandaag voor in de commissie Mobiliteit. “Enkele weken geleden werd duidelijk dat werknemers alsook schoolgaande kinderen de grens zonder problemen mogen oversteken, zowel van België naar Nederland als vice versa. Voor heel wat onder hen, zijn die grensoverschrijdende busverbindingen echter cruciaal om de verplaatsing naar werk of school ook effectief te kunnen maken. Zo trekken er alleen al vanuit mijn gemeente dagelijks 4.400 arbeiders naar Maastricht en omstreken om daar hun brood te verdienen”, zegt Marino Keulen.

“Bijkomend zijn vanaf deze week de Nederlandse scholen opnieuw open en zullen deze ook bij ons weldra hun deuren terug openstellen. Ik roep minister van Binnenlands Bestuur De Crem dan ook op om zo snel mogelijk duidelijkheid te geven over wanneer de bussen wél opnieuw de grens over mogen. Zolang dat niet geregeld is, zetten we werknemers en ouders van schoolgaande kinderen aan tot autogebruik, bij gebrek aan alternatief via een busverbinding. Voor al diegenen die geen wagen ter beschikking hebben is het brute pech. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?”, aldus Marino Keulen.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters gaf in haar antwoord aan dat zij niet over de bevoegdheid beschikt om grensoverschrijdend busvervoer opnieuw mogelijk te maken, maar dat ze de bezorgdheid van parlementslid Keulen sterk deelt. Het is federaal minister De Crem die hier afspraken over dient te maken met zijn Nederlandse collega-minister. Vanochtend deelde hij minister Peeters mee dat die afspraken en de daaropvolgende beslissing ten vroegste volgende week genomen zullen worden. “Samen met vele inwoners van de verschillende grensregio’s in Vlaanderen, hoop ik dat we die beslissing ook effectief volgende week kunnen verwachten. Een heropstart van het busvervoer tussen België en Nederland zou heel wat minder kopzorgen betekenen voor onze werknemers en schoolgaande jongeren”, besluit Marino Keulen.

Het gaat over volgende buslijnen: in de provincie Antwerpen lijnen 430, 450 en 460; in Limburg lijnen 45, 20a, 62 en 63 (richting Maastricht); in de provincie Oost-Vlaanderen lijnen 22, 42 en 43 (Sint-Niklaas – Hulst); en tot slot in West-Vlaanderen lijn 42 (Brugge – Breskens).