Parlementslid Marino Keulen bezorgd over benchmarkstudie bij De Lijn

De internationaal vergelijkende benchmarkstudie over onder andere openbaarvervoer-maatschappij De Lijn vestigde een heel hard oordeel. Marino Keulen, Vlaams Parlementslid voor Open Vld, hoopt dat het bedrijf aan de slag gaat met de aanbevelingen. “In voetbaltermen heeft De Lijn een zware gele kaart gekregen, net geen rode. Er is werk aan de winkel inzake efficiëntie, organisatie, dienstverlening in functie van de reiziger, enzovoorts. In het Vlaams Regeerakkoord spraken we af om tegen 2025 minstens één vervoerregio open te stellen voor private aanbieders. Dat vooruitzicht zorgt er hopelijk voor dat De Lijn de komende maanden en jaren in actie schiet”, zegt Keulen.

Openbaarvervoermaatschappij De Lijn was afgelopen week het onderwerp van een verontrustende Nederlandse benchmarkstudie. Vlaams Parlementslid Marino Keulen hoopt dat het bedrijf gevolg geeft aan de adviezen. “In onderwijstermen is De Lijn gedelibereerd na een heel zware klassenraad. Er schort iets aan het functioneren van onze openbaarvervoermaatschappij. Het is niet de financiering die het probleem vormt. We pompen veel geld in dat bedrijf. Dat weten we allemaal en dat blijkt ook uit de benchmark. Het is de efficiëntie, de organisatie en de mentaliteit die problematisch is. Dit is een bedrijf dat jarenlang vooral met zichzelf bezig was. De reiziger was van ondergeschikt belang. Terwijl het net andersom zou moeten zijn. De vraag die De Lijn zich dringend moet stellen: hoe zetten we middelen en medewerkers in in functie van de reiziger? Dat moet het uitgangspunt voor de toekomst zijn”, aldus Keulen.

Het liberale parlementslid stond tijdens zijn uiteenzetting ook stil bij de Vlaamse Regering die De Lijn vorige week een tweede kans heeft gegeven om zich te bewijzen. “Om onze openbaarvervoeropdracht waar te kunnen maken, hebben we hun capaciteit – minstens de komende tien jaar – nog nodig. 2025 is echter een belangrijk evaluatiemoment. In het Vlaams Regeerakkoord schreven we in om tegen dan in een bepaalde vervoerregio in Vlaanderen de markt open te stellen voor private aanbieders. Beeldt u zich eens in dat daar iemand op ingaat met een sterk bod? Dan kan je in 2025 vanuit de praktijk een privéaanbieder en De Lijn met elkaar vergelijken”, zegt Keulen. Dus niet vanuit theoretische concepten, maar vanuit het oogpunt van efficiëntie, organisatie, dienstverlening in functie van de reiziger, enzovoorts.

“Ik geloof in de belangrijke openbaarvervoeropdracht die we als Vlaanderen hebben. We hebben in onze drukke regio méér behoefte aan collectief vervoer. Door zowel publieke als private aanbieders. Deze moet wel beter en klantvriendelijker zijn. Enkel zo zorgen we voor de broodnodige modal shift. Alleen zo zorgen we voor veiligere en gezondere wegen”, besluit Keulen.