Parlementslid Marino Keulen pleit ervoor om verkeersveilige best practices van wegenwerken aan viaduct Gentbrugge uit te rollen over heel Vlaanderen

Tijdens de wegenwerken aan het viaduct van Gentbrugge nam de ongevallencurve af met twintig procent. Dit door te werken met aangepaste signalisatie en wegmarkeringen alsook door te focussen op de vrachtwagenchauffeurs. Marino Keulen, Vlaams Parlementslid voor Open Vld, dringt er bij Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit, op aan om dit maatwerk uit te rollen over heel Vlaanderen; met succes. “Verkeersveiligheid is van levensbelang. Deze zomer komen er 38 grote wegenwerken aan in Vlaanderen. Ik stel dan ook voor dat de best practices van de wegenwerken in Gentbrugge worden overgenomen bij alle 38”, zegt Keulen.

“Verkeersveiligheid is en blijft een raakvlak tussen leven en dood”, zo opent Open Vld-parlementslid Marino Keulen zijn tussenkomst in de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement. Hij wijst erop dat verkeersveiligheid gerealiseerd wordt door heel wat verschillende puzzelstukjes samen te leggen, zoals veilige infrastructuur, educatie en handhaving. Maar ook maatwerk. En wat dat laatste betreft doen we soms heel positieve vaststellingen. Zo zijn er de wegenwerken aan het viaduct in Gentbrugge. Door een aantal specifieke maatregelen namen de ongevallen daar af met maar liefst twintig procent.

“Komende zomer staan er 38 grote werven gepland op onze Vlaamse autosnelwegen. Daar kunnen we alleen maar blij mee zijn, want we klagen vaak dat onze wegen er niet goed bij liggen. Maar het wordt wel heel druk en de verkeersveiligheid waarborgen zal dan ook een grote uitdaging zijn. En dit niet alleen voor de automobilisten en de truckchauffeurs, maar ook voor de wegenwerkers. Zij hebben in dit hele debat vaak geen stem, maar lopen regelmatig grote risico’s op zo’n werven”, zegt Keulen. “Ik pleit er dan ook voor om het maatwerk in Gentbrugge, dat erg goed werk levert inzake een betere verkeersveiligheid, Vlaanderenbreed uit te rollen. De technische hulpmiddelen die daar gebruikt zijn, zijn stuk voor stuk stappen in de goede richting. Twintig procent minder ongevallen in Gentbrugge; dat kan Vlaanderen alleen maar ten goede komen.”

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters gaf in haar antwoord aan dat ze dit straks voor alle werven wil doen: “Voor elke werf moet worden voorzien in maatwerk om het aantal ongevallen tot een absoluut minimum te herleiden.”

Het liberale parlementslid stond tijdens zijn uiteenzetting ook stil bij het veelvuldige gsm-gebruik van chauffeurs. “Vandaag, op de weg van Lanaken naar Brussel, ben ik drie keer een voertuig gepasseerd waarin iemand heel gefocust, bijna gebiologeerd, bezig was met zijn gsm. Die mensen zitten in de digitale wereld en zijn weg van de echte wereld. Daardoor hebben ze geen aandacht meer voor het verkeer rondom hen. Het is dan ook belangrijk om mensen blijvend te responsabiliseren via campagnes. De overheid zorgt namelijk voor het flankerend beleid, maar verkeersveiligheid begint en eindigt bij de weggebruiker zelf. Dus: verander de wereld, begin bij uzelf”, besluit Keulen.