Parlementslid Maurits Vande Reyde pleit voor zelftesten in bedrijven

Vorige week werd er een kader uitgewerkt om sneltesten in bedrijven uit te rollen. Vandaag verlopen een aantal proefprojecten echter vrij log. Maurits Vande Reyde, Vlaams Parlementslid voor Open Vld, vroeg minister Crevits tijdens de plenaire vergadering dan ook om voor bedrijven in te zetten op zelftesten. “Sneltesten afnemen is duur, traag én je hebt er een bedrijfsarts voor nodig. Volgens experts zijn zelftesten een meer praktische oplossing. Volgende week komt er een wettelijk kader; eindelijk. Nu is het zaak om snel te schakelen en onze bedrijven goed te omkaderen”, zegt Maurits Vande Reyde.

Vlaanderen beschikt over 700.000 sneltesten. Maar uit de evaluaties blijkt dat het heel moeilijk zal worden om die op grote schaal in te zetten voor bedrijven, lokale winkels, kappers, enzovoorts. Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde vroeg minister Crevits dan ook om na te denken over zelftesten bij bedrijven. “Er is sprake van voortschrijdend inzicht. Veel experts zeggen dat niet sneltesten maar wel zelftesten de oplossing zijn. Met het wettelijk kader dat in aantocht is – liever laat dan nooit – is het misschien hét moment om onze strategie over de snel- en zelftesten te evalueren. Ik pleit ervoor om het geweer van schouder te veranderen en werknemers in sectoren die niet kunnen telewerken, gewoon thuis die zelftesten te laten doen”, aldus Vande Reyde. “Daarbij moeten we mensen enerzijds verantwoordelijkheid geven. Anderzijds moeten we ook duidelijk stellen wat we van hen verwachten bij een positieve zelftest. Die communicatie zal de komende maanden elementair zijn.”

Vlaams minister van Economie Hilde Crevits gaf in haar antwoord gehoor aan de oproep van parlementslid Vande Reyde: “Op het overlegcomité vandaag is beslist om van sneltest naar zelftest te gaan. Ik wil daar graag op een voluntaristische manier aan meewerken. Dat kan snel gaan. We zijn volop aan de slag met de uitrol en staan klaar om ook logistieke ondersteuning te bieden aan ons bedrijfsleven.”

Het liberale parlementslid stond tijdens zijn uiteenzetting ook stil bij een aantal praktische vragen: “Bij een nieuwe strategie komen nieuwe keuzes. Koopt Vlaanderen nieuwe zelftesten aan? Stellen we die gratis ter beschikking? Laten we dat, zoals in andere landen én zoals bij de mondmaskers, via een aantal efficiënte distributiekanalen, zoals apothekers en supermarkten, gebeuren? Moeten winkels en bedrijven die zelf aankopen? Ik stel voor dat we deze knopen doorhakken en ervoor zorgen dat die nieuwe strategie van zelftesten breed kan worden toegepast”, besluit Vande Reyde.