Parlementslid Maurits Vande Reyde vraagt bijsturing Vlaamse investeringspolitiek

Deze week kwam aan het licht dat er een collectief ontslag dreigt bij FNG. Deze modegroep staat aan het hoofd van een aantal kledingwinkels, zoals Brantano, en de Vlaamse overheid investeerde er 25 miljoen euro in. Dat geld is grotendeels verloren. Maurits Vande Reyde, Vlaams Parlementslid voor Open Vld, tijdens de plenaire vergadering: “We moeten het eens hebben over de investeringen die gebeuren met het belastinggeld van de Vlamingen. Want ik ben bezorgd over dit voorbeeld van weinig doordacht investeringsbeleid. We zullen er in de toekomst meer nauwgezet op moeten toezien dat we investeren in bedrijven die veel potentieel hebben voor onze economie en die financieel goed beheerd worden.”

Enkele dagen geleden berichtte de media dat er een collectief ontslag dreigt bij de modegroep FNG. Deze grote speler in de sector staat boven een aantal kledingwinkels, met onder andere Brantano, en door Vlaanderen werd er 25 miljoen euro in geïnvesteerd. Die behoorlijk grote som is zo goed als verloren. Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde vraagt nu aan minister Crevits om de Vlaamse investeringspolitiek bij te sturen. “Minister, we moeten het eens hebben over het belastinggeld van alle Vlamingen. Want ik ben ongerust over deze zaak van slecht gevoerd investeringsbeleid. Ik denk dat u het met me eens bent als ik zeg dat we heel goed moeten omspringen met al het belastinggeld dat ons wordt toevertrouwd door de Vlamingen. En ook als ik zeg dat we dat geld moeten geven aan de dingen die écht belangrijk zijn, aan de kerntaken”, zegt Vande Reyde.

25 miljoen euro is een groot bedrag om te investeren in een bedrijf waarvan het financieel beheer op zijn zachtst gezegd niet al te best lijkt. “Ik stel mij dan ook de vraag: is het dat soort investeringen dat de Vlaamse overheid moet doen?”, aldus Vande Reyde. Die beslissing ligt echter enige tijd achter ons en ze valt helaas niet terug te draaien. Maar we moeten wel voorkomen dat zulke zaken in de toekomst nog gebeuren.

Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) investeert in totaal een portefeuille van een half miljard euro in ongeveer 1.200 verschillende bedrijven. Er zijn – en gelukkig maar – een aantal voorwaarden waaraan moet worden voldaan vooraleer PMV kan overgaan tot een investering. Ten eerste moet het gaan over een beloftevol bedrijf dat een grote meerwaarde heeft voor de hele economie: zoals bijvoorbeeld onderzoek en ontwikkeling. Het moet daarnaast ook een financieel gezond bedrijf zijn, wat in dit specifieke geval duidelijk niet zo is. Een derde voorwaarde is dat de normale kapitaalmarkten, zoals banken, de financiering niet kunnen garanderen of dat er een duidelijk gebrek is aan kapitaalverschaffing op de private markt. Wat FNG betreft, is in het verleden echter al aangetoond dat de modegroep wél nog gebruik kon maken van die andere wegen. De screeningsmethoden zullen dan ook geoptimaliseerd moeten worden bij lopende en toekomstige dossiers. Dit om te voorkomen dat de risico’s in de toekomst vergroten. “Dat is ook niet meer dan fair tegenover alle kleine ondernemers die niet van zo’n genereuze steun kunnen genieten”, besluit Vande Reyde.