Parlementslid Maurits Vande Reyde vraagt om het 5G-netwerk versneld uit te rollen en weerstand te bieden aan complottheorieën

5G is de nieuwste technologie voor supersnelle mobiele data en mobiel internet. Het is echter meer dan enkel een cijfertje dat verandert op je gsm. Dat zei Maurits Vande Reyde, Vlaams Parlementslid voor Open Vld, tijdens de plenaire vergadering. “5G is enorm belangrijk voor Vlaanderen, van de economische relance, havens, landbouw, onderwijs, tot en met mobiliteit. Het biedt ontelbaar veel toepassingen. In Vlaanderen stokt de uitrol echter, en dat kan op middellange termijn dramatische gevolgen hebben voor onze economie. Daarnaast begint de vloed aan fake news en complottheorieën over de link tussen 5G en het coronavirus, zorgwekkende vormen aan te nemen”, aldus Vande Reyde.

5G is de grootste revolutie sinds supersnel breedbandinternet. Het is dan ook erg belangrijk voor Vlaanderen, aangezien het in zo goed als alle sectoren een meerwaarde biedt, voor zowel onze wereldhaven in Antwerpen, als de herlancering van onze economie in het algemeen. Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde vraagt nu aan minister Demir om het 5G-netwerk versneld uit te rollen. “In andere landen zijn ze al volop bezig met de uitrol, met concrete zaken die 5G kunnen realiseren. In Vlaanderen stokt dit echter, met mogelijk dramatische economische gevolgen op middellange termijn. Ik maak me daar oprecht zorgen over, want we kunnen die boot niet missen. Het is de nieuwste technologie voor supersnel mobiel internet en mobiele data. Stel je voor dat we dat in de toekomst niet hebben in Vlaanderen en achtergesteld worden ten opzichte van andere gebieden in de wereld. Dat is wel de situatie waarin we verzeild dreigen te geraken als we tegen 2025 niet op de kar van 5G zijn gesprongen”, zegt Vande Reyde.

Daarnaast pleit het Vlaams Parlementslid er bij minister Demir ook voor om voldoende weerstand te bieden aan de complottheorieën die vandaag de ronde doen over 5G. “Miljoenen mensen kijken naar YouTube-filmpjes hierover en er werden ook al zendmasten in Limburg in brand gestoken. Ook over dit aspect ben ik dus bezorgd, en niet in het minst omdat de geluiden van die complottheoretici ook overwaaien naar onze parlementen. Zo vind je makkelijk politici die pleiten voor strengere stralingsnormen, voor het opschorten van licenties, enz. Dat is echter een straatje zonder eind. En dat terwijl we de technologische vooruitgang in Vlaanderen met o.a. de uitrol van 5G net moeten versnellen”, aldus Vande Reyde.

Vlaams minister van Energie Zuhal Demir gaf in haar antwoord gehoor aan de oproep van parlementslid Vande Reyde: “Dat een snelle uitrol van 5G nodig is, daar zijn de meeste collega’s hier in het Vlaams Parlement van overtuigd. De huidige Vlaamse stralingsnormen zijn gebaseerd op de vorige richtlijnen en zijn heel streng. Er zijn echter nieuwe richtlijnen. Onze experten zijn die nu aan het analyseren, samen met imec. Zodra die resultaten zijn afgerond – we zitten trouwens op schema – is het de bedoeling om dit jaar nog de knoop door te hakken, daarover te communiceren en de bevolking gerust te stellen.”

Het liberale parlementslid stond tijdens zijn uiteenzetting ook stil bij de noodzaak aan betere informatie over 5G. Als je nu op YouTube iets opzoekt over 5G, dan is het gegarandeerd iets negatiefs. Zo zou 5G zelfs leiden tot het coronavirus. We moeten er dan ook voor zorgen dat mensen uitkomen bij de juiste informatie. Daarvoor kan in samenwerking met de operatoren een tegenreactie op het vlak van communicatie worden ingezet. “Open Vld is dé partij van de technologische vooruitgang. We mogen dit echt niet aan ons voorbij laten gaan. Laten we die complottheoretici niet de kans geven om onze economische toekomst te verprutsen”, besluit Vande Reyde.