Parlementslid Maurits Vande Reyde vraagt om het Vlaams Parlement te betrekken bij het uitwerken van de exitstrategie

Het opstellen van de exitstrategie uit de coronacrisis is op federaal niveau volop bezig. Maurits Vande Reyde, Vlaams Parlementslid voor Open Vld, vroeg zich tijdens de plenaire vergadering af hoe Vlaanderen het uitwerken van zo’n exitstrategie alsook het voorbereiden van de economische relance zal aanpakken. “Ik denk dat we het Vlaams Parlement daar zo veel als mogelijk bij moeten betrekken. Het is goed dat er ook economen aan meewerken en dat zij advies leveren. Maar dat is de klassieke manier van aanpak. Mij lijkt het beter om zowel parlementsleden als economen én mensen uit het ondernemersveld samen aan tafel te zetten. Zo kunnen we echt eens grondig nadenken over waar we naartoe willen met Vlaanderen”, zegt Maurits Vande Reyde.

Op federaal niveau is men volop bezig met het opstellen van de exitstrategie uit de coronacrisis. Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde vraagt zich nu af wat het Vlaamse plan van aanpak is inzake haar exitstrategie alsook haar economische relance. “Ik ben ervan overtuigd dat we de parlementsleden daar zo veel als mogelijk over moeten raadplegen. Het is goed dat er ook economen aan meewerken en dat zij advies leveren, want rekening houden met de economische impact bij het opstellen van een exitstrategie is van groot belang. Maar het is ook de klassieke manier van aanpakken. Ik denk dat het beter is om verschillende profielen samen rond de tafel te krijgen: economen, mensen uit het ondernemersveld én parlementsleden. Op die manier moeten we echt eens grondig nadenken over waar we naartoe willen met Vlaanderen”, zegt Vande Reyde.

Een aantal concrete vragen die we dienen te stellen, zijn volgens Vande Reyde: Hoe kunnen we onze zorg versterken waar nodig? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze lokale winkels versterkt worden tegenover webshops als Bol.com en Zalando? Hoe kunnen we onze structuren efficiënter maken en meer inzetten op de kerntaken van de overheid? “Voor al deze zaken heeft Vlaanderen nood aan een grondig relanceplan”, aldus Vande Reyde.

Vlaams minister van Economie Hilde Crevits gaf in haar antwoord gehoor aan de oproep van parlementslid Vande Reyde: “We moeten dat debat de komende periode voeren. Ik zal dan ook kijken op welke manier het Vlaams Parlement betrokken kan worden bij die discussie.”

Het liberale parlementslid stond tijdens zijn uiteenzetting ook stil bij de vele ondernemers die Vlaanderen rijk is en die tijdens deze crisis het beste van zichzelf laten zien. “Ik ben enerzijds enorm trots en anderzijds zeer dankbaar. Er zijn bedrijven die hun productieproces hebben omgegooid om handgels, mondmaskers of beschermend materiaal te maken. Je hebt KMO’s die laptops uitdelen aan kwetsbare leerlingen. Ik denk aan lokale ondernemers die gaan werken in de voedings- of zorgsector. Kortom: een dikke pluim voor hetgeen onze ondernemers allemaal doen. Dit bewijst ook dat de steunmaatregelen die genomen werden zeker op hun plaats zijn”, besluit Vande Reyde.