Parlementslid Maurits Vande Reyde wil dat banken hun verantwoordelijkheid opnemen in deze coronacrisis

Twee derde van alle kredietaanvragen van onze ondernemingen wordt momenteel geweigerd door de banken. Maurits Vande Reyde, Vlaams Parlementslid voor Open Vld, vindt dit onbegrijpelijk en vroeg minister Crevits tijdens de plenaire vergadering om hen te wijzen op hun verantwoordelijkheid tijdens deze coronacrisis. “We herinneren ons allemaal de bankencrisis van 2008 alsof het gisteren was. Toen ondersteunden we met z’n allen de financiële instellingen. Daar sta ik ook nog steeds achter. Vandaag is het dan wel de plicht van diezelfde financiële instellingen om onze solvabele ondernemers door deze moeilijke tijden te loodsen”, zegt Maurits Vande Reyde.

In Vlaanderen krijgen heel wat kleine ondernemers, winkels maar ook anderen, geen kredieten van de banken. Ook ondernemingen die perfect solvabel zijn, stoten vaak op een ‘njet’. Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde stelt zich grote vragen bij de rol die banken vandaag spelen: “In het verleden hebben we de banken enorm gesteund. Dat was de juiste keuze. Hoewel het over twintig miljard euro in totaal ging, sta ik daar nog altijd volledig achter. Ze hebben dat ook terugbetaald. Maar nu is het aan hen om de lokale handel in Vlaanderen te ondersteunen. Als een ondernemer met een perfect businessplan, solvabiliteit én track record naar een bank stapt voor een overbruggingskrediet, kan het niet dat die zegt dat het enige wat hij nodig heeft om geholpen te worden een overheidswaarborg is. Dat is onaanvaardbaar.”

“Hulp kan niet alleen van de overheid komen”, gaat Vande Reyde verder. De Vlaamse Regering nam al een heel aantal goede maatregelen om handelaars vooruit te helpen. Zo komt het welvaartsfonds op gang, is er het vriendenaandeel, enzovoorts. “Dé lacune op dit moment is de kredietverschaffing. We moeten de banken daar voor hun verantwoordelijkheid stellen. De komende jaren is het alle hens aan dek om de toegevoegde waarde die Vlaamse werkgelegenheid biedt, te stimuleren. Als de overheid dat zonder de banken moet doen, zal een economische relance moeilijk worden.”

Banken richten zich best niet enkel op kapitaal dat uiteindelijk toch naar het buitenland stroomt. Vandaag gebeurt dat vaak wel. Ze staan in de rij om grote buitenlandse ondernemingen en winkels te ondersteunen. Elke dag verschijnen er berichten over de vele kapitaalinjecties en de gouden zaken die deze laatsten doen. “Dat staat in schril contrast met de schreeuw om hulp van onze lokale ondernemers”, aldus Vande Reyde.

Vlaams minister van Economie Hilde Crevits gaf in haar antwoord gehoor aan de oproep van parlementslid Vande Reyde: “Ik onderschrijf uw stelling. We hebben dat opgenomen met de banken en zullen hen daar opnieuw op aanspreken. Het kan niet dat ze het voorzichtigheidsprincipe zo sterk doortrekken dat niemand nog een krediet krijgt. Als overheid hebben we de Gigarant- en Covidwaarborgen in het leven geroepen, net om de banken te overhalen kredieten te geven. Dan moeten ze natuurlijk wel wíllen meegaan in dat verhaal.”

Het liberale parlementslid stond tijdens zijn uiteenzetting ook stil bij enkele andere problemen waar onze ondernemers mee te maken krijgen: “Er is steeds meer leegstand en als klap op de vuurpijl moeten vele winkels en horecazaken facturen van SABAM betalen voor diensten – zoals het afspelen van muziek – waarvan ze tijdens de lockdown totaal geen gebruik konden maken. We kunnen van handelaars niet verwachten dat ze facturen dekken voor iets waarvan ze geen enkel nut hebben gehad. Dit is deels federale materie. Ik vraag minister Crevits om dit bij haar federale collega aan te kaarten.”