Parlementslid Mercedes Van Volcem tevreden dat nieuw plan voor stadiondossier Brugge is goedgekeurd

De Vlaamse Regering heeft een nieuw ruimtelijk plan voor een voetbalstadion en bedrijventerrein langs de Blankenbergse Steenweg in Brugge klaar. Het vorige plan werd in oktober door de Raad van State vernietigd. Het nieuwe plan komt volgens de Vlaamse Regering tegemoet aan de kritiek van de Raad van State. “Ik ben een tevreden Brugs schepen en Vlaams parlementslid. Het is een goede zaak dat het dossier geremedieerd wordt. Er moest namelijk snel een oplossing komen voor heel wat maatschappelijke doelen die hier hun plekje zouden krijgen, zoals jeugdsport en bedrijfsruimte. Laat ons nu een versnelling hoger schakelen. Er is in dit dossier al te veel tijd verloren”, zegt Mercedes Van Volcem.

Op 6 oktober legde de Raad van State een bom onder het Brugse stadiondossier door de ruimtelijke plannen voor de bouw van een nieuw stadion aan de Blankenbergse Steenweg te vernietigen. Dat was een grote streep door de rekening van de stad Brugge, de voetbalclubs Cercle Brugge en Club Brugge, maar ook van de Brugse ondernemers.

“Brugge was begin oktober echt in diepe rouw, want het leek er toen op dat de bouw van het nieuwe voetbalstadion voor onze twee voetbalclubs: Club Brugge en Cercle Brugge, nog meer vertraging zou oplopen. De zone aan de Blankenbergsesteenweg zou de toekomst van Brugge moeten symboliseren met een nieuw stadion en bedrijventerreinen. Ik ben dan ook blij met deze snelle juridische herneming van het vernietigde deelgebied. Dat geeft onze stad opnieuw zuurstof”, zegt Open Vld-parlementslid Mercedes Van Volcem. “Er is nood aan niet minder dan 255 hectare aan bijkomende bedrijventerreinen in de Brugse regio. Op vandaag is er geen enkele hectare meer vrij die nog kan worden aangesneden. Jonge mensen die vandaag in Gent afstuderen, blijven daar wonen, deels doordat er in Brugge geen ondernemingen meer opstarten en geen nieuwe vestigingen meer mogelijk zijn. Dit dossier gaat over de toekomst van Brugge. Het belang hiervan kan dan ook niet genoeg benadrukt worden.”

Na overleg met alle Brugse en West-Vlaamse actoren besliste de Vlaamse Regering om toch door te zetten met de plannen aan de Blankenbergse Steenweg. Er werd in sneltempo een vernieuwd plan uitgewerkt dat wel gebaseerd bleef op het initiële plan maar dat ook tegemoet kwam aan de kritiek van de Raad van State.

De regering heeft het nieuwe plan vandaag principieel goedgekeurd. Het dossier gaat nu voor advies naar de Raad van State. Die krijgt 30 dagen de tijd. Daarna kan de regering het definitieve plan vastleggen.