Parlementslid Sihame El Kaouakibi tevreden dat minister Weyts werkt aan zomerscholen

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts kondigde in de commissie Onderwijs aan dat er deze zomervakantie ‘zomerscholen’ georganiseerd zullen worden om leerachterstand aan te pakken. Hiermee gaat hij in op een eerder voorstel van Vlaams Parlementslid Sihame El Kaouakibi dat tijdens deze coronacrisis des te actueler is. Zij reageert dan ook tevreden: “Nu is het een kwestie om alle partners snel aan tafel te krijgen: de organisaties die hier al ervaring mee hebben, de lokale besturen én de onderwijspartners. De expertise is er, laat ons hier snel werk van maken, om de kansencrisis die corona ook is écht te kunnen aanpakken.”

Vlaams onderwijsminister Ben Weyts werkt samen met het onderwijsveld aan een scenario met zomerscholen om leerlingen die een grote leerachterstand hebben opgelopen door de maatregelen om het coronavirus in te dijken, bij te spijkeren. Dat zou op vrijwillige basis gebeuren, zowel voor leerlingen, leerkrachten als scholen, benadrukte Weyts donderdagmiddag in een videoconferentie met de leden van de commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement.

Liberaal Parlementslid Sihame El Kaouakibi, die eerder al voorstelde om zomerscholen te organiseren om leerachterstand aan te pakken, reageert tevreden. De zomervakantie biedt namelijk heel wat mogelijkheden. Er bestaan al vele best practices met zomerscholen, zoals de Zomerschool van Meters en Peters vzw. Zij slagen erin om die vakantie ten volle te gebruiken om anderstalige nieuwkomers vlot hun weg te laten vinden in de Nederlandse taal. “Op een moment als vandaag, nu kinderen collectief les missen, is het tijd om daar een versnelling hoger te schakelen, want veel kinderen en jongeren hebben nood aan extra begeleiding. Zij zouden via een zomerschool erg geholpen kunnen worden, en dit op meerdere vlakken dan enkel taal”, zegt El Kaouakibi.

“Er zijn heel veel sterke organisaties die hier ondersteuning kunnen bieden, zoals bijvoorbeeld PEP vzw. Zij hebben ervaring met bijles en coaching en kunnen hun expertise op dit vlak volop inzetten. Ook organisaties zoals De Schoolbrug, Teach for Belgium, Fleks vzw,… zijn hier mogelijke partners. Om ervoor te zorgen dat dit voor zovele jongeren geen verloren jaar wordt, roep ik minister Weyts op om zo snel mogelijk al deze partners samen te brengen zodat op tijd budgetten, locaties en vrijwilligers kunnen worden gezocht. De organisaties staan in ieder geval klaar om hun handen uit de mouwen te steken, voor de toekomst van onze jeugd.”