Parlementslid Stephanie D’Hose tevreden dat er volgende week exitplan komt voor cultuursector

De cultuursector krijgt rake klappen. Met de huidige vaccinatiecampagne kan er gelukkig licht aan het einde van een lange tunnel komen. 200 artiesten en theatergezelschappen vragen in een open brief dan ook een duidelijk exitplan. Stephanie D’Hose, Vlaams Parlementslid voor Open Vld, vroeg zich tijdens de plenaire vergadering af wanneer dat plan er komt. Vlaams minister-president Jan Jambon gaf aan dat hij mikt op volgende week. D’Hose reageert tevreden: “Ik onthoud dat er volgende week duidelijkheid komt over een exitplan. Dit uiteraard zonder specifieke datum, want we hebben geen glazen bol.”

De culturele sector is een van de zwaarst getroffen sectoren in deze hele coronacrisis. Met de vaccinatiecampagne die hopelijk snel op kruissnelheid komt, zullen we onze vrijheid terugwinnen. Dat is niet anders voor de cultuursector. De sector hoopt om in het najaar volop activiteiten te kunnen inplannen, te kunnen organiseren, dingen te doen waar ze goed in zijn. Wat de zomerfestivals betreft verwacht Vlaams minister Jambon om midden maart uitsluitsel te kunnen geven.

Open Vld-parlementslid Stephanie D’Hose vraagt zich nu af wanneer er een duidelijk perspectief komt voor de rest van de cultuursector. “Ik ben blij van de minister te horen dat hij volgende week communiceert over het exitplan. De sector heeft daar nood aan. In een recente open brief benoemen honderden mensen de bittere pil die ze moeten slikken, na alle inspanningen die al van hen werden gevraagd. Zo zijn ze achter de schermen al langer bezig met het verwerken van de protocollen om opnieuw te kunnen opstarten. Dit gebeurt in de schoot van een klankbordgroep. Ik ben verheugd dat de minister die klankbordgroep volgende week ontvangt. Dat stemt hoopvol in deze donkere tijden”, aldus D’Hose.