Parlementslid Stephanie D’Hose tevreden dat er vrijdag wordt samengezeten over de cultuursector

De bloedende cultuur- en eventsector vraagt nog maar eens om duidelijkheid. Dit keer sloegen ze de handen in elkaar en werkten ze samen een kant-en-klaar voorstel uit voor een gefaseerde heropening. Stephanie D’Hose, Vlaams Parlementslid voor Open Vld, vroeg zich tijdens de plenaire vergadering af of minister-president Jambon het evenwichtige plan van de sector meeneemt naar het overlegcomité van aanstaande vrijdag. Hij gaf aan dat hij dat inderdaad zal doen. D’Hose reageert tevreden: “Het is hoog tijd dat de sector duidelijkheid krijgt en ik onderschrijf het voorstel dat ze nu doen. Het is correct, haalbaar en houdt rekening met de juiste parameters. Het is trouwens niet meer dan terecht dat het overlegcomité van nu vrijdag enkel over cultuur en evenementen zal gaan. De sector verdient die aandacht en het publiek snakt naar cultuur.”

De cultuur- en evenementensector is een van de zwaarst getroffen sectoren in deze hele coronacrisis. Onlangs vatten ze de koe bij de horens en kwamen ze met een eigen voorstel. Opmerkelijk hieraan is dat dit zeer breed werd verspreid. Alle politieke partijen, van meerderheid tot oppositie, werden aangeschreven. Daarnaast valt het op dat ze nu met één luide stem hard roepen. We weten namelijk dat de cultuur- en evenementsector soms een beetje versnipperd is georganiseerd.

Open Vld-parlementslid Stephanie D’Hose vraagt zich nu af of Vlaams minister-president Jan Jambon het plan van de sector voorlegt en verdedigt op het overlegcomité van aanstaande vrijdag. “Ik ben blij van de minister te horen dat hij dat inderdaad zal doen. Het is dan ook een goed plan en er is brede steun voor. Het houdt rekening met een aantal specifieke parameters waaraan moet worden voldaan om over te kunnen gaan naar een volgende fase, zoals de coronacijfers inzake hospitalisatie, intensive care, enzovoorts”, aldus D’Hose.

Het liberale parlementslid verwees tijdens haar uiteenzetting naar de stad Gent. Daar richtten ze het zogenaamde ‘Knaldrangfonds’ op, gericht op de organisatie van coronaveilige evenementen. D’Hose: “Een voorwaarde om dit fonds in werking te laten treden is wel dat we duidelijkheid krijgen over wat er in de zomer mogelijk zal zijn, zoals bijvoorbeeld het aantal indoor en outdoor toegelaten personen. Trouwens, hoe langer er onduidelijkheid is, hoe langer ook de lijst wordt van bijvoorbeeld festivals die de handdoek dit jaar opnieuw in de ring gooien.”

Tot slot vermeldde Stephanie D’Hose de testevenementen: “Het zou volgens mij een heel slechte zaak zijn om die te behandelen als een soort van ventiel; hoe graag ik dat ook zou willen. We mogen dat niet doen, want dan maken we dezelfde fout als in Nederland. Tijdens het weekend was daar- en ik denk terecht – heel veel protest over.”