Parlementslid Stephanie D’Hose vraagt na te denken over steunmaatregelen voor gedupeerde cultuursector

cultuur en media

De golf van annuleringen en de moeilijke ticketverkoop tonen aan dat de cultuur- en evenementensector opnieuw hét kind van de rekening is. Hoewel ze alles veilig en volgens de regels kunnen organiseren, durven vele mensen geen tickets meer te kopen. Stephanie D’Hose, Vlaams Parlementslid voor Open Vld, riep tijdens de plenaire vergadering op om na te denken over steunmaatregelen voor de gedupeerde organisatoren en artiesten. “Deze morgen kreeg ik een telefoontje van een wanhopige eventorganisator. Hij zei heel treffend: “Als het zo doorgaat in onze sector, ligt de intensieve zorg vol met collega’s die het leven niet meer zien zitten.” Dat was even slikken. Omdat de sector mag openblijven, zijn er ook geen steunmaatregelen meer. Ik pleit ervoor die toch in overweging te nemen”, zegt D’Hose.

De cultuur- en evenementensector heeft de afgelopen 1,5 jaar al heel wat moeten incasseren. Keer op keer hebben ze er alles aan gedaan opdat ze opnieuw open mochten alsook open konden blijven. Maar zelfs al zijn er protocollen, het Covid Safe Ticket en ventilatie, waardoor de sector perfect veilig kan werken, toch worden ze opnieuw geconfronteerd met een moeilijke periode. Vele mensen durven namelijk geen tickets meer te kopen.

Vlaams Parlementslid Stephanie D’Hose pleitte in de plenaire vergadering voor een eerlijke en correcte verloning van cultuurwerkers en eventorganisatoren. “Zij mogen in principe openblijven. Daardoor kunnen ze echter geen beroep meer doen op de steunmaatregelen die in de eerste, tweede en derde golf terecht zijn genomen”, zegt D’Hose. “Ik roep dan ook op om opnieuw een kader te scheppen waarop gedupeerde organisatoren en artiesten een beroep kunnen doen.”

Vlaams minister-president Jan Jambon zette in zijn antwoord de deur op een kier voor eventuele steunmaatregelen: “Wij hebben zo goed als wekelijks overleg met de cultuur- en evenementensector. Op dit moment hebben ze nog geen vraag om steunmaatregelen gesteld, maar ze hebben natuurlijk ook niet uitgesloten dat er nog bijkomende maatregelen zouden moeten komen. Wij bekijken dat dus met de sector. Het is evenwel niet eenvoudig om opnieuw steunmaatregelen te lanceren. Maar ik denk dat we in de eerste, tweede en derde golf hebben getoond dat we, rekening houdend met de noden van de sector, adequate maatregelen nemen.”

Het liberale parlementslid roept het publiek tot slot op om te blijven komen, de organisatoren om te blijven organiseren en de lokale besturen om niet mee te doen aan het opbod aan strenge maatregelen. Aan de minister-president vroeg ze om op het volgende Overlegcomité op 19 november opnieuw een brede rug te maken voor de cultuursector: “Ik hoop dat men daar de nuchterheid en het verstand zal hebben om niet opnieuw bepaalde zaken stil te leggen. We moeten uiteraard oog hebben voor de volksgezondheid, maar evenveel voor het mentale geluk, de schoonheid en de meerwaarde die cultuur kan zijn voor diezelfde gezondheid.”