Parlementslid Tom Ongena vraagt minister Crevits om (tijdelijk) werklozen aan te sporen opleidingen te volgen

De coronacrisis zorgt voor heel wat (tijdelijk) werklozen enerzijds en ook erg veel vacatures die niet ingevuld geraken anderzijds. Tom Ongena, Vlaams Parlementslid voor Open Vld, vroeg zich tijdens de plenaire vergadering af hoe minister van Werk Crevits mensen die zonder werk zitten wil aansporen om zich meer bij te scholen. “’Opleiding, opleiding, opleiding’, dat is de duidelijke boodschap die we krijgen van veel experten als dé manier om uit de coronacrisis te geraken met onze economie en onze werknemers. We lopen daar met Vlaanderen achterop en moeten dringend extra stappen zetten. De VDAB kan – als arbeidsmarktregisseur – die opdracht op zich nemen. Enkel door zich bij te scholen zijn tijdelijk werklozen beter gewapend om snel een nieuwe job te vinden, als ze uiteindelijk slachtoffer worden en effectief in werkloosheid terechtkomen”, zegt Tom Ongena.

Op vandaag tellen we net geen 200.000 werklozen in Vlaanderen, en dan worden de tijdelijk werklozen niet meegerekend. Daartegenover staan duizenden vacatures die maar niet ingevuld geraken door de huidige coronacrisis. Vlaams Parlementslid Tom Ongena vraagt zich af welke maatregelen de Vlaamse Regering neemt om werklozen – regulier of tijdelijk – aan te sporen opleidingen te volgen en zich bij te scholen. “Om het met de woorden van een econoom te zeggen: ‘naast jobs, jobs, jobs, moet ook opleiden, opleiden, opleiden het mantra zijn’. Die duidelijke boodschap krijgen we van veel experten als dé manier om de coronacrisis te verlaten met onze economie en onze werknemers. Maar laat ons eerlijk zijn, opleiding en levenslang leren is een oud zeer. We lopen daar met Vlaanderen achterop, zowel voor de mensen die al aan het werk zijn als voor degenen die zonder job zitten”, aldus Ongena.

“De tijdelijke werkloosheid waar velen onder ons vandaag inzitten is tot nog toe zeer goed geweest voor de doe-het-zelfmarkten, want de mensen zitten veelal thuis. Nu moeten we vooral nadenken hoe we ervoor kunnen zorgen dat die tijdelijke werkloosheid ook goed wordt voor onze arbeidsmarkt. Vlaanderen nam al maatregelen. Zo gaat er 4 miljoen euro naar de VDAB voor het aanbieden van meer digitale opleidingen, aangezien deze nu erg in de lift zitten. Dit is slechts een eerste aanzet waarmee we de Vlaming – of hij/zij nu al dan niet werkt – aanmoedigen om van de tijd die men heeft, gebruik te maken om zich bij te scholen”, zegt Tom Ongena. “Maar we moeten dringend extra stappen zetten. De VDAB lijkt daar – met zijn nieuwe functie als arbeidsmarktregisseur – de geknipte partner voor te zijn. Tijdelijk werklozen bereiken en ze motiveren om een opleiding te volgen en zo hun kansen te verhogen is niet bedoeld om deze mensen te pesten. Het zorgt ervoor dat ze beter gewapend zijn om snel een nieuwe job te vinden, als ze uiteindelijk slachtoffer worden en effectief in werkloosheid terechtkomen.”

Vlaams minister van Werk Hilde Crevits gaf in haar antwoord gehoor aan de oproep van parlementslid Ongena: “Ik kan u met heel veel genoegen meedelen dat de machtiging door de VDAB ingediend is om de gegevens te verkrijgen van mensen die tijdelijk werkloos zijn, zodat ze hen kan bereiken en ook actief een opleidingsaanbod kan doen. Men hoopt spoedig op groen licht en dan kunnen we onmiddellijk aan de slag. En dat is ontzettend belangrijk. Ik ben een felle voorstander van het feit dat men van de periode van tijdelijke werkloosheid gebruik zou maken om opleidingen te volgen.”