Parlementslid Van Volcem pleit voor uitbreiding huurtoeslag

Het Vlaams Huurdersplatform en de Verenigde Eigenaars vragen aan Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele om in te zetten op een coronahuurtoelage. Open Vld-parlementslid Mercedes Van Volcem, die eerder al voorstelde om de huurtoeslag uit te breiden voor huurders die recht hebben op een sociale woning, pleit er nu voor om tegemoet te komen aan hun vraag. “Op vandaag moet je al vier jaar op de wachtlijst staan en mag je maximum 16.500 euro aan inkomen hebben om in aanmerking te komen voor zo’n huurtoeslag. Laat ons deze coronacrisis aangrijpen als hét moment om de toeslag uit te breiden. Het zorgt direct voor een verlichting van de woonkost én het vermindert ook de druk op het bouwen van sociale woningen. Deze gezondheids- en economische crisis mag geen wooncrisis worden”, zegt Mercedes Van Volcem.

Vlaams Parlementslid Mercedes Van Volcem stelde in het verleden al meermaals voor om de huurtoeslag uit te breiden voor huurders die recht hebben op een sociale woning. Het liberaal parlementslid vindt dan ook dat de Vlaamse Regering wel kan tegemoetkomen aan de huidige vragen van huurders. “De coronamaatregelen hebben als rechtstreeks effect dat de bouw van vele sociale woningen vertraging oploopt. Dat zorgt opnieuw voor extra wachttijd, bovenop de vier jaar die sociale huurders nu al gemiddeld dienen te wachten op een woning. Zo kan de theoretische wachtlijst aangroeien tot 300.000 Vlamingen, ofwel de helft van het totaal aantal huurders in Vlaanderen”, benadrukt Van Volcem.

“Dat zijn enorm veel mensen. In plaats van altijd achterop te blijven lopen in het bouwen van sociale woningen, kunnen we beter eens nadenken over een alternatief, namelijk het uitbreiden van de huurtoeslag voor huurders die recht hebben op een sociale woning. Hiermee sla je twee vliegen in één klap: je zorgt direct voor een verlichting van hun woonkosten én je vermindert ook de druk op het bouwen van sociale woningen”, aldus Van Volcem. “Momenteel moet je echter al vier jaar op de wachtlijst staan en mag je maximum 16.500 euro aan inkomen hebben om in aanmerking te komen voor zo’n huurtoeslag. Dit is dan ook hét moment om daar iets aan te doen. Kortom: laat deze gezondheids- en economische crisis alstublieft geen wooncrisis worden.”

Van Volcem voegt eraan toe dat minister Diependaele een maand geleden in de commissie Wonen nog zei dat hij open stond voor een uitbreiding van de toeslag. Het parlementslid pleit er wel voor dat de toeslag slechts tijdelijk is. Dit om mensen aan te sporen aan de slag te gaan opdat ze de toeslag binnen afzienbare tijd niet meer nodig hebben.

Mercedes Van Volcem: “De toeslag ondersteunt de huurder maar is ook goed voor zijn/haar solvabiliteit en is dus indirect ook een goede zaak voor de verhuurder. Op vandaag wordt de helft van de woningen privaat verhuurd aan mensen die op basis van hun inkomen eigenlijk recht hebben op een sociale woning. De discrepantie tussen de huurprijs van een sociale woning (22% van je inkomen) en de huurprijs van een woning op de private markt, betaald door iemand met exact hetzelfde inkomen, is té groot. Respectievelijk is dit 350 en 700 euro. Daar moeten we iets aan doen.”