Parlementslid Vande Reyde: “Laat ouders van kinderen met beperking na 5 april opnieuw keuze: of thuis zorgen of in zorgvoorziening”

Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde (Open Vld) vraagt minister van Welzijn Wouter Beke om de ouders van kinderen met een mentale en/of fysieke beperking na 5 april opnieuw de keuze te laten maken over de zorg van hun kinderen. “Voor velen onder hen is de volledige zorg thuis twee of meer weken extra opnemen een te zware opdracht, zeker in combinatie met thuiswerk. De keuze die de ouders halverwege maart maakten, kan dan ook niet zonder meer verdergezet worden na 5 april. Sommigen onder hen willen overschakelen van thuis zorg bieden naar een zorgvoorziening, terwijl anderen die hun kind al een aantal weken hebben moeten missen, opteren voor het omgekeerde”, zegt Maurits Vande Reyde.

Door de coronamaatregelen werden de ouders van kinderen met een mentale en/of fysieke beperking halverwege maart voor een vaak verscheurende keuze gesteld. In principe moest toen iedereen van 18 maart tot 5 april thuis opgevangen worden, tenzij in situaties waar dat niet mogelijk was. Onze zorgvoorzieningen blijven daarom nog steeds kinderen met een beperking opvangen en geven hier ook het beste van zichzelf. Bezoek aan de zorginstelling, zelfs van naaste familieleden, is hierbij niet mogelijk. De keuze die de ouders halverwege maart maakten, is definitief tot 5 april.

“Voor veel ouders die ik de afgelopen weken aan de lijn heb gehad, was dit een zeer ingrijpende keuze. De meesten onder hen hebben toen beslist hun kind in huis te nemen. De angst voor besmetting speelde dikwijls een grote rol aangezien kinderen met een zware beperking vaak een zwak immuunsysteem hebben. Na twee weken wordt echter pijnlijk duidelijk dat de dagelijkse zorg enorm veel van deze ouders vraagt. Kinderen missen hun vaste structuur en nu de coronamaatregelen verlengd worden tot minstens 19 april is het zelf voorzien in zorg voor vele ouders zowel emotioneel als fysiek nog moeilijk vol te houden. Dit geldt bij uitstek voor kinderen met grotere zorgnoden. Daarom wordt deze ouders best opnieuw de keuze voorgelegd om hun kind ofwel in een zorgvoorziening te laten, ofwel thuis verder te verzorgen tot en met het einde van de maatregelen”, stelt liberaal parlementslid Maurits Vande Reyde. “Ik weet dat onze fantastische zorginstellingen klaar staan om deze kinderen te verzorgen wanneer het te zwaar wordt voor hun ouders. Duidelijkheid over wat na 5 april lijkt me dan ook het minste wat we hen verschuldigd zijn.”

De verlenging van de coronamaatregelen gaat aanstaande maandag, 5 april, reeds van start. Vande Reyde vraagt daarom aan minister Beke om op korte termijn de nodige informatie en instructies aan de zorgvoorzieningen mee te delen.