Parlementslid Vande Reyde: “Uitbreiding win-winlening is niet voldoende voor echte economische relance. Maak kopen van aandelen fiscaal interessant.”

Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde (Open Vld) stelt voor om ook aandelen kopen in Vlaamse ondernemingen fiscaal aantrekkelijker te maken. Zo kunnen volgens hem de vele miljarden aan spaargeld gebruikt worden ten voordele van onze economie. Hij reageert daarmee op de beslissing van de Vlaamse Regering vandaag om de win-winlening aan te passen.

“De uitbreiding is een goede eerste stap, maar gaat niet ver genoeg om een ingrijpend effect te hebben. Het gaat niet zorgen voor de economische relance die we nu nodig hebben”, zegt Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde. “Er staat een enorme berg slapend geld op onze spaarboekjes. Dat geld kan beter geïnvesteerd worden in onze economie. Zo raken ondernemingen vlot aan geld om te blijven investeren en jobs te verzekeren.

Voor de mensen zelf is het financieel ook veel interessanter om geld in onze economie te investeren in plaats van het op een spaarboekje te laten staan, aldus Vande Reyde. “Aandelen kopen is niet zo risicovol als het beeld dat er soms van heerst. Integendeel, enkel bij het spaarboekje weet je dat je geld verliest.”

Volgens cijfers van de Nationale Bank deze week staat er in totaal 283,7 miljard euro op de Belgische spaarboekjes. Dat is 10 miljard meer dan vorig jaar en een absoluut recordbedrag. Door de historisch lage rente en inflatie zorgt dat ervoor dat we met z’n allen ongeveer 2 miljard per jaar verliezen. “Collectieve verarming ten koste van ons economisch herstel”, noemt Vande Reyde dat.

Hij stelt voor die gigantische spaarbedragen te activeren voor ondernemingen, werkgelegenheid en om de koopkracht te laten herstellen na de coronacrisis. Dat kan via de Vlaamse win-winlening, een instrument dat al sinds 2006 bestaat. Elke Vlaming kan dat gebruiken om een lening te geven aan een bevriende kleine ondernemer. In ruil krijg je 2,5 procent korting op je personenbelasting. In totaal zijn er ongeveer 19.000 van die leningen, voor een totaal bedrag van 62,5 miljoen euro.

De Vlaamse Regering besliste vandaag om de looptijd van de lening uit te breiden en het maximumbedrag op te trekken. “Dat is sympathiek, maar niet voldoende voor de economische relance die we nu nodig hebben”, zegt Vande Reyde. “In de relancegesprekken die we voerden in het parlement bevestigden economen dat er een uitbreiding naar het kopen van aandelen nodig is. Als je echt economisch wil vooruitgaan, moet je mensen deel laten uitmaken van de economie. Daarom moet de win-winlening uitgebreid worden naar het aankopen van aandelen. Je krijgt dan ook een fiscaal voordeel door mee eigenaar te worden van een bedrijf.”

De afgelopen weken pleitten partijen aan de linkerzijde voor miljardeninvesteringen vanwege de overheid om onze economie te herlanceren. Vande Reyde is er geen fan van. “Massale investeringsprogramma’s van de overheid bouw je enkel met toekomstige schulden, die vroeg of laat toch door ondernemingen en werkende mensen betaald worden. Waarom zou je dat doen als je enorm veel Belgisch spaargeld kan activeren, waarbij iedereen beter af is?”