Patrick Dewael verkozen tot Kamervoorzitter, Egebert Lachaert nieuwe federale fractieleider

Kamerlid Patrick Dewael is met een tweederdemeerderheid vandaag verkozen tot voorzitter van het federale parlement. Egbert Lachaert volgt Dewael op als fractieleider.

“Het is een eer om deze Kamer, dit huis van de democratie te mogen voorzitten. Ik zal de voorzitter zijn van alle Kamerleden. Van alle fracties. Ieders stem moet en zal worden gehoord”, reageert Dewael.

De Kamer moet volgens de kersverse voorzitter een belangrijke rol spelen in de komende periode. “Ten eerste moeten we onze controlerende bevoegdheid op de ontslagnemende regering streng blijven uitoefenen. Ook deze zomer wanneer dat nodig zou zijn. Sowieso beginnen de commissies vanaf september hun werkzaamheden. Deze nieuwe Kamer kan met volle bevoegdheid wetgevend werk verrichten.”

Rekenhof

Maar volgens Dewael komt die wetgevende vrijheid wel met een budgettaire verantwoordelijkheid. “Het kan niet de bedoeling zijn dat de begroting verder ontspoort. Daarom wil ik voorstellen dat we het Rekenhof inschakelen om de impact van wetsvoorstellen te laten doorrekenen.”

Modernisering

De afgelopen jaren is de werking van de Kamer al gemoderniseerd, maar Dewael wil deze inspanning verderzetten. “Zo moeten inzetten op digitalisering en transparantie, zodat elke burger goed kan volgen welk werk wij hier verrichten. We moeten ook de projecten van burgerparticipatie verder uitrollen, zodat burgers online petities kunnen steunen die dan ook besproken kunnen worden in dit parlement.”

Lachaert fractieleider

“Het is een hele eer om Patrick Dewael op te volgen als fractieleider. Vol overtuiging zal ik dan ook onze liberale punten de komende legislatuur in de Kamer verdedigen. Als coachend type wil ik er een team van maken dat er helemaal staat. Ik wil het maximale rendement uit deze groep halen”, zegt Lachaert.