Pillen: “Banken: neem uw rol ter harte en help onze ondernemers”

Covid-19 veroorzaakt, net zoals de bankencrisis van 2008, een mondiale crisis waarvan de economische en sociale impact nog jaren zal nazinderen. Net zoals tijdens de bankencrisis zijn de overheden in ons land opnieuw miljarden steun aan het geven, dit keer aan ondernemers en aan hun getroffen werknemers. “Ik blijf, samen met talrijke collega’s, erg verontrustende berichten ontvangen van ondernemers die geen betalingsuitstel van krediet krijgen. In de pers lazen we bijzonder harde getuigenissen. Daarom roep ik op: banken, neem uw maatschappelijke verantwoordelijkheid”, stelt Jasper Pillen (Open Vld).

Deze week lazen we in de pers heftige verhalen over ondernemers die botvingen bij hun bank. Zij kwamen er met de vraag om een lening of kredietuitstel te krijgen, die noodzakelijk zijn om deze corona-periode door te komen. “Mensen wordt koudweg geantwoord eerst alle spaarpotjes te legen. Het is net nu dat de banken er moeten zijn voor de ondernemers, zeker voor zij die perfect gezond waren en grote plannen hadden voor het uitbreken van deze crisis”, zegt Pillen.

Hij benadrukt dat het blijkbaar vaak gaat om mensen die nog nooit schulden hebben gehad. “Ik wil hier toch enige goodwill vragen van de bankensector. De banken hebben hun rol te spelen in onze samenleving: zij moeten er zijn voor de ondernemers en de burgers, net zoals de overheid er was voor hen tijdens de financiële crisis”, aldus Pillen. Ook de minister geeft in zijn antwoord aan dat het de belofte van de regering was om de gezonde bedrijven door deze crisis te loodsen. “Dit kan niet”, stelt minister Van Peteghem (CD&V) over de verhalen die afgelopen week in de pers zijn verschenen.

De minister stelt dat er nu wordt gewerkt via een case-by-case-aanpak, maar geeft aan dat er met de bankenkoepel Febelfin afspraken zullen gemaakt worden over de procedure die de banken moeten volgen. “Geen willekeur in de beslissingen, geen nattevingerwerk, dat is een noodzaak. We mogen immers niet vergeten dat het de overheid was die de banken heeft gered toen zij op kapseizen stonden. Nu moeten de banken er zijn voor de ondernemers. De banken moeten hun rol nu ten volle spelen. De geredde ondernemers van vandaag zijn de bankklanten van morgen én de economische motor overmorgen. Laat ons dat vooral niet vergeten”, besluit Pillen.