Snellere terugbetaling btw-tegoeden

Vicepremier en minister van Financiën Alexander De Croo heeft de instructie gegeven om de terugbetaling van btw-tegoeden te versnellen. De maatregel helpt bedrijven liquide te blijven.

Alexander De Croo: “De versnelde terugbetaling van btw betekent opnieuw een extra stootkussen voor bedrijven om de coronacrisis het hoofd te bieden en deze moeilijke periode door te komen.”

Concreet: bedrijven die vóór 4 april hun btw-aangifte voor de maand februari indienen, zullen hun btw-tegoed ten laatste op 30 april uitbetaald krijgen. Dat is twee maanden sneller dan normaal. De FOD Financiën heeft berekend dat deze versnelde terugbetaling zowat 16.000 bedrijven in totaal 600 miljoen aan extra liquiditeiten geeft. Het gaat om bedrijven die een maandaangifte doen.

Voor kwartaalaangiftes geldt vandaag reeds een terugbetalingstermijn van 1 maand na afloop van de indieningstermijn; de aangiftetermijn voor kwartaalaangiften voor het eerste kwartaal 2020 werd vorige week verlengd tot 7 mei 2020.

Klik hier voor details (FOD Financiën)