Stephanie D’Hose vraagt overkoepelende subsidiedatabank van lokaal tot federaal

Vlaams minister van Financiën Diependaele heeft een stappenplan klaar om een Vlaams subsidieregister te realiseren. Dat zou er nog voor het einde van de legislatuur moeten zijn, reageert Diependaele op een vraag van Vlaams Parlementslid Stephanie D’Hose (Open Vld). D’Hose steunt die aanpak maar wil nog verdergaan: een overkoepelende subsidiedatabank die alle bestuursniveaus omvat kan voorkomen dat organisaties gaan ‘subsidieshoppen’ bij verschillende overheden. Diependaele houdt de mogelijkheid open maar wil eerst het Vlaamse systeem uitwerken.

Open Vld-parlementslid Stephanie D’Hose stelt een subsidiedatabank voor als oplossing voor het weinig transparante subsidiebeleid van vandaag. Lokale, Vlaamse, federale en Europese overheden geven soms fondsen aan eenzelfde vereniging zonder dat van elkaar te weten. Het Vlaamse subsidieregister, zoals het wordt uitgewerkt door Vlaams minister Diependaele, houdt op dit moment nog geen rekening met andere overheden. “Door een betere transparantie van de subsidiestromen wordt het eenvoudiger om het overzicht te bewaren. Op die manier moet het subsidieregister een instrument worden om het Vlaamse subsidiebeleid niet alleen op case-by-casebasis per departement te beoordelen, maar ook alomvattend voor de hele overheid te evalueren”, zegt D’Hose daarover.

De Vlaamse Regering is wel van plan om de lokale besturen mee op te nemen in haar register. Minister Diependaele wijst op de technische complexiteit van de opdracht en zal daarom pas in een later stadium andere bestuursniveaus betrekken. D’Hose vreest dat dit problemen kan stellen: lokale besturen zoals Gent werken al aan een eigen databank en mogelijk gebruiken zij een verschillend
ICT-systeem. D’Hose: “Het is beter om te beginnen bouwen op hetzelfde fundament, zodat we binnen enkele jaren niet onbewust in verschillende huizen wonen en opnieuw moeten verhuizen.” Het zou goed zijn om snel contact op te nemen met de federale overheid en de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG), klinkt het. Diependaele ziet de noodzaak in om andere overheden te betrekken en neemt de bezorgdheden mee in de verdere uitwerking van de databank.