Stijgend aantal besmettingen in voorzieningen mensen met beperking: “Stopzetten van zorg zoals in eerste golf absoluut voorkomen”

In de voorzieningen voor mensen met een beperking bereikt het aantal uitbraken opnieuw zorgwekkende proporties. Zo registreerde het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) deze week 175 besmettingen in 59 voorzieningen. Dat cijfer ligt 8 keer zo hoog als eind september (22 bevestigde besmettingen). Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde (Open Vld) riep minister van Welzijn Wouter Beke in de commissie Welzijn op om garanties te bieden opdat de zorg voor mensen met een beperking niet opnieuw stilvalt.

“Het quasi volledig wegvallen van de zorg voor mensen met een beperking was één van de grootste blunders tijdens de eerste golf. Veel gezinnen kwamen daardoor in schrijnende situaties terecht. Dat dreigt zich nu opnieuw voor te doen, want ik krijg van ouders wederom berichten dat ze hun kind thuis moeten laten. De reden is dat niet enkel het aantal besmettingen toeneemt, maar ook de personeelsuitval steeds groter wordt. Het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) moet dan ook dringend richtlijnen uitsturen naar de voorzieningen over hoe zij hiermee moeten omgaan. Het is jammer dat dit nog niet is gebeurd, want de personeelsuitval en het aantal bevestigde besmettingen in onze voorzieningen zullen de komende weken naar alle waarschijnlijkheid nog verder oplopen”, zegt Open Vld-parlementslid Maurits Vande Reyde.

Het VAPH registreerde deze week 175 besmettingen in 59 voorzieningen voor mensen met een beperking. Dat cijfer ligt 8 keer zo hoog als eind september (22 bevestigde besmettingen). De personeelsuitval stijgt ook hand over hand. Op dit moment zijn 495 personeelsleden niet aan het werk omwille van een besmetting met COVID-19 of de nood om in quarantaine te gaan.

Minister Beke zei in de commissie dat het VAPH momenteel aan een stappenplan werkt. Volgens Vande Reyde is het echter nu al vijf na twaalf. “Het VAPH moet dringend algemene procedures opstellen om de zorg niet te laten stilvallen. Dat kan bijvoorbeeld door personeel van de ene naar de andere voorziening over te plaatsen, of door zorg aan huis te verplichten indien een voorziening toch moet sluiten. De lessen van de eerste golf zijn op dit moment nog steeds onvoldoende in de praktijk gebracht. Dat baart mij grote zorgen”, aldus Vande Reyde. “Ouders krijgen de laatste dagen mails van voorzieningen met de vraag om hun kind zo snel mogelijk op te halen. Dit omdat hun werking in het gedrang komt doordat het aantal personeelsleden in quarantaine toeneemt. Hopelijk valt de zorg niet langer dan een paar dagen weg, want zorgcontinuïteit is enorm belangrijk. Ouders kunnen geen tweede keer een situatie zoals dit voorjaar aan.”