Tania De Jonge: “Consumptiecheque wordt uitgebreid en gedigitaliseerd”

De superkern besliste een tijdje geleden om werkgevers de mogelijkheid te geven om aan hun werknemers een consumptiecheque van 300 euro te geven. Kamerlid Tania De Jonge zorgt er nu via een wetsvoorstel voor dat deze ook elektronisch kunnen aangeboden worden. Hiermee wordt ingegaan op een vraag die bij heel wat bedrijven en werknemers bestond. Bovendien zal de cheque voortaan ook kunnen gebruikt worden in de detailhandel.

Door de 10 partijen verenigd in de zogeheten superkern werd een pakket sociale en economische steunmaatregelen uitgewerkt. Een van die maatregelen was de consumptiecheque ter waarde van maximaal 300 euro, die werkgevers aan hun werknemers kunnen toekennen en die kunnen worden uitgegeven in de horeca, in de cultuursector en in sportverenigingen. Onder meer het zorgpersoneel in de ziekenhuizen krijgt er een.

Kamerlid Tania De Jonge: “Onmiddellijk na de invoering hiervan, bleek er bij heel wat bedrijven interesse te bestaan om de cheques ook in elektronische vorm aan te bieden. Daarom heb ik een wetsvoorstel ingediend om de consumptiecheque ook elektronisch mogelijk te maken. We breiden het toepassingsgebied ook uit. Voortaan kun je er niet alleen mee in de horeca terecht maar ook in detailhandelszaken. Zodat ook de kappers, boetieks en andere zaken hiervan kunnen meegenieten.”