Van Cauter: “Zelfstandige adoptieouders krijgen voortaan meer steun”

Zelfstandige adoptieouders zullen net zoals zelfstandige natuurlijke ouders voortaan 105 dienstencheques krijgen ter compensatie van het feit dat hun moederschapsrust slechts 12 in plaats van 15 weken duurt. Open Vld Kamerlid Carina Van Cauter: “De zorgverloven voor adoptieouders werden recent al uitgebreid, nu werken we ook deze ongelijkheid van zelfstandige adoptieouders weg.”

Wie vandaag een kind krijgt, heeft recht op moederschapsrust, vaderschapsverlof, een geboortepremie en kindergeld. Voor zelfstandigen is de moederschapsrust beperkt tot 12 in plaats van 15 weken. Daarom krijgen zij ter compensatie 105 dienstencheques om hun te ondersteunen tijdens de eerste belangrijke weken met hun kind.

Zelfstandige adoptieouders hebben vandaag al recht op een adoptieverlof, een geboortepremie en kindergeld. “Maar ze hadden echter nog geen recht op die dienstencheques die zelfstandige natuurlijke ouders wel krijgen. Een ongelijkheid die we nu met een wetsvoorstel wegwerken”, zegt Carina Van Cauter. De Kamercommissie Bedrijfsleven nam dit wetsvoorstel van N-VA, Open Vld en MR vandaag unaniem aan.

Het liberale Kamerlid wijst er trouwens op dat het adoptieverlof voor zelfstandigen vorig jaar nog werd uitgebreid om het meer in lijn te brengen met de verloven die bestaan voor natuurlijke ouders. “Het doet er immers niet toe in welk stelsel je werkt. Wie een kind krijgt of adopteert, moet wat ons betreft over dezelfde rechten beschikken”, besluit Van Cauter.