Van Quickenborne aan premier Wilmes: “Go go go voor de eventsector!”

Van-Quickenborne-OpenVld

Van Quickenborne aan premier Wilmes: “Go go go voor de eventsector!”

De eventsector is goed voor 80.000 jobs en een jaaromzet van 9 miljard euro. Door de Covid-crisis hebben ze al 2 seizoenen moeten verliezen, het voorjaar en de zomer. Vincent Van Quickenborne drong er bij premier Wilmes op aan om op de volgende Nationale Veiligheidsraad hun heropstart aan te kondigen. Zodat ze toch nog een goed najaar kunnen hebben.

Het is een huizenhoog cliché dat ons land gekend staat voor chocolade en bier. Maar toch is er nog een andere sector waar ons land het verschil maakt: de eventsector. Die is goed voor 80.000 jobs en telt vele kleine bedrijven, zelfstandigen en freelancers. Van Quickenborne: “Het is helaas ook een sector die geen eigen minister heeft en te vaak vergeten wordt. Wij willen de stem zijn van al die mensen.”

De regering heeft belangrijke steunmaatregelen getroffen voor de sector zoals de 100% aftrekbaarheid. Ook de carry-back van minister De Croo, waarbij verliezen van 2020 kunnen afgezet worden tegen winsten van 2019, helpt hen. Van Quickenborne: “Maar nog belangrijker dan steun is om terug te mogen starten. Om omzet te draaien en klanten te bedienen.”

Van Quickenborne is formeel: “Niemand vraagt dat er dit jaar grote festivals worden georganiseerd. De mensen zijn realistisch. Maar als grote winkels honderden klanten tegelijk mogen ontvangen, waarom zouden er dan geen vakbeurzen kunnen worden gehouden als dat veilig gebeurt. Sommigen willen daarbij een maximum aantal deelnemers per event. Maar dat is niet verstandig. Dat deden we voor de horeca ook niet. We moeten kiezen voor maatwerk.” De sector heeft hiervoor zelf de evenmatrix uitgewerkt. Een slimme tool die bepaalt of het kleinste straatfeest tot de grootste beurs kan doorgaan.

In de Kamer riep Van Quickenborne de regering op om de knoop snel door te hakken: “Vandaag zijn zo goed als alle sectoren op een veilige manier terug actief. Het wordt tijd dat we het vertrouwen geven aan de eventsector. Het gaat over heel professionele mensen. Crowd control is hun core business, ze weten waar ze mee bezig zijn. Ze zijn al 2 seizoenen kwijt, het voorjaar en de zomer. Laat ons alstublieft hen toch een goed najaar bezorgen. Daarom hoop ik dat op de volgende Nationale Veiligheidsraad van 24 juni een go go go volgt voor de eventsector.”