Van Quickenborne en Delvaux geven energiewaakhond CREG tanden tegen buitenlandse bedrijven

Federale energieregulator CREG kon tot dusver geen boetes opleggen aan buitenlandse bedrijven actief op de Belgische markt. Dankzij een wetsvoorstel van kamerleden Vincent Van Quickenborne en Bram Delvaux komt daar nu verandering in. Dit zorgt voor eerlijkere concurrentie en komt de consument ten goede.

Energieregulator CREG is de waakhond op de gas- en elektriciteitsmarkt in ons land. Het ziet toe op een transparante marktwerking en eerlijke concurrentie. Met de huidige wetgeving, kan de CREG echter enkel optreden tegen een Belgische energiebedrijven. Buitenlandse bedrijven actief op de Belgische markt die zich bijvoorbeeld schuldig maken aan marktmanipulatie of handel met voorkennis ontspringen de dans.

Liberale kamerleden Vincent Van Quickenborne en Bram Delvaux dienden een wetsvoorstel in dat deze lacune in de wetgeving oplost. Op die manier kan de CREG de wet handhaven tegenover alle spelers die actief zijn op de Belgische markt, onafhankelijk of ze hier gevestigd zijn of niet. Het voorstel werd unaniem goedgekeurd in de klimaatcommissie.

Delvaux: “We geven de CREG tanden om ook buitenlandse bedrijven sancties op te leggen als ze zich schuldig maken oneerlijke praktijken. Dat garandeert een betere concurrentie die de consument ten goede komt.”