Van Quickenborne en Leysen: Stop de uitgavendrift in het parlement

Terwijl de begrotingscijfers diep in het rood gaan, worden in het parlement dure wetsvoorstellen gestemd. Niet om de coronacrisis te bestieren, wel om bijvoorbeeld de BTW van wasproducten te verlagen. De kostprijs loopt intussen al op tot 1 miljard. Kamerlid Christian Leysen stelt voor om het Rekenhof in te schakelen.

De coronacrisis wordt te pas en te onpas misbruikt om de uitgavensluis open te zetten. Bonte coalities keuren diverse voorstellen goed. De constante daarbij is dat het de staatskas en dus de belastingbetaler zwaar op kosten jaagt.

Kamerlid Christian Leysen: “Een voorbeeld daarvan is het voorstel om de BTW te verlagen voor zeep. Deze maatregel, die 124 miljoen euro kost, werd goedgekeurd in de commissie Financiën en geldt voor alle zeepproducten van Dash en Dreft tot luxehandzeep van Chanel N°5.”

Een ander voorbeeld zijn de retroactieve pensioenen voor de mijnwerkers waar een prijskaartje van 199 miljoen euro aan vasthangt.

Iedereen kent de budgettaire toestand van ons land door Covid-19. Het is onverantwoord om daar nog extra facturen aan toe te voegen.

Vincent Van Quickenborne, fractievoorzitter Open Vld: “Het is uitverkoop in de linkse winkel. Men deelt er aan de lopende band cadeaus uit waarvan de factuur later wel zal opgestuurd worden. Maar de mensen zijn niet naïef. Ze weten dat de rekening uiteindelijk in de bus zal vallen van de mensen die werken en die ondernemen. Dit moet stoppen.”

Daarom dient Christian Leysen een voorstel in waarbij het Kamerreglement wordt aangepast zodat bij elk wetsvoorstel aan het Rekenhof gevraagd kan worden om de kost ervan te berekenen. Net zoals dit al het geval is voor de legistieke controle door de Raad van State. Zodat we verstandig omspringen met het geld van de belastingbetaler.