Van Quickenborne: “Europees herstelplan cruciaal voor onze toekomst”

Van-Quickenborne-OpenVld

Van Quickenborne: “Europees herstelplan cruciaal voor onze toekomst”

De Europese Commissie heeft een herstelplan voorgesteld van 750 miljard euro voor de economische relance van Europa. Open Vld Kamerfractieleider Vincent Van Quickenborne: “Dit plan is cruciaal voor onze toekomst. Als we niets doen, dan gaan er Europese economieën ten onder en daar zullen ook bij ons bedrijven en werknemers de gevolgen van dragen. We steunen dus dit investeringsplan dat gekoppeld is aan hervormingen.”

In de coronacrisis leken de Europese lidstaten vooral op zichzelf aangewezen. Europa kreeg veel kritiek omdat ze volgens sommigen te traag reageerde. Maar gisteren stelde Europees Commissievoorzitter Von der Leyen een groots herstelplan voor van 750 miljard euro aan subsidies en leningen om te investeren in de economieën en sectoren die het meest steun nodig hebben.

Van Quickenborne: “Na enig geaarzel en getwijfel is dit een nieuw Delors-moment voor ons continent. We bevinden ons middenin de grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog. Onze economie en onze welvaart staan op het spel. Ofwel is het elk land voor zich. Ofwel is het allen samen. We kunnen het ons gewoon niet permitteren dat landen als Spanje en Italië de dieperik in gaan en zo alle andere lidstaten met zich meeslepen. Onze economiën zijn immers onlosmakelijk verbonden. Het pakket dat de Commissie nu op tafel legt is een noodzakelijke gamechanger om het herstel van onze economie te organiseren.”

Volgens de fractieleider moet ons land dit voorstel actief steunen. “Uit principe omdat we een van de founding fathers zijn van de Europese Unie. Maar ook uit eigenbelang. België is een open exporteconomie. Onze bedrijven verdienen aan Europa. Een sterke Europese economie betekent ook Belgische jobs. Niets doen en de EU laten crashen is misschien de natte droom van extremisten zoals Le Pen, Salvini en het Vlaams Belang. Maar daar passen wij voor. Wij moeten de welvaart en onze economie weer laten groeien.Dat kan énkel mét een sterk Europa. En met een sterke Europese econmomie.”

Het Europees relancepakket is geen blanco cheque met onvoorwaardelijke subsidies en leningen. “Er wordt expliciet verwezen naar het Europees semester. De steun die landen krijgen, wordt dus gekoppeld aan hervormingen om de economie productiever, slimmer en groener te maken. Dat is een belangrijke voorwaarde voor ons”, benadrukt Van Quickenborne.